Venice-Simplon-Orient-Express

Venice-Simplon-Orient Express - od Jamesa Scherwooda do firmy Belmond
Biznesmen James Sherwood pierwsze dwa wagony C.I.W.L kupił w 1977 roku. W 1982 roku założył spółkę Venice-Simplon-Orient-Express, która wykupiła i odrestaurowała łącznie aż 35 wagonów sypialnych, restauracyjnych, barowych i innych (bagażowych, serwisowych), dawniej eksploatowanych przez C.I.W.L, między innymi w "Orient Expressie". Spółka kupiła także dziewięć angielskich wagonów typu Pullman. Są one przeznaczone wyłącznie do podróży w dzień i kursują w Anglii. Wszystkie wagony pochodzą z lat 20. i 30.  XX wieku i zostały odrestaurowane na wzór wystroju, jaki Wagons-Lits miał w roku 1903. Pierwszy pociąg spółki VSOE wyjechał w podróż 25 maja 1982 roku. Podobną działalność prowadziła inna spółka pod nazwą Nostalgie-Istanbul-Orient-Express o czym piszę tutaj

Warto przeczytać o Venice Simplon Orient Express

  • Venice Simplon Orient Express rozkład jazdy od 2014 roku (Belmond) tutaj
  • Rozkład jazdy i aktualności do 2013 roku, obecnie opis pociągu i jego historia tutaj
    (strona chwiliowo nie działa)
  • Facebook tutaj
  • Venice Simplon Orient Express rozkład jazdy 2019

Warto przeczytać także

  • Nostalgie Istanbul Orient Express: tutaj
  • Zestawienie pociągów CIWL: tutaj
  • Orient Express w Polsce: tutaj
  • Orient Express w Rosji: tutaj
  • Bibliografia i źródła: tutaj

.


Michael Jackson w Venice Simplon Orient Express

To właśnie VSOE realizuje od wielu lat najbardziej znane połączenia z wagonami CIWL, a więc wagonami tego samego typu, które kursowały kiedyś także w słynnym Orient Expressie, pod nazwą "Venice-Simplon Orient Express". Pociąg kursuje regularnie, od wiosny do jesieni, na kilkunastu różnych trasach, z których podstawową stanowi trasa: Londyn-Folkestone-przeprawa promowa-Calais-Paris Est-Venecja Santa Lucia. Obecnie właścicielem spółki VSOE jest firma Belmond, która posiada kilkudziesiąt luksusowych hoteli na całym świecie i oferuje egzotyczne wycieczki, oraz przejazdy wyjątkowymi pociągami m.in. w Anglii, Europie, Azji, rejsy statkami i tym podobne. Belmond przejął również angielskie wagony VSOE i rozbudował przejazdy zabytkowymi pociągami na terenie Anglii (Royal Scotsman, Northern Belle, British Pullmann).

Trasy Venise Simplon Orient Express w sezonie 2017

Trasa podstawowa i najbardziej popularna "Venice-Simplon Orient Expressu" to:

  • Londyn-Folkestone-Calais-Paryż-Innsbruck-Wenecja

Na terenie Anglii połączenie realizowane jest wagonami British-Pullmann Orient Expressu, a przez Kanał LaManche podróżni jadą w luksusowych autokarach na pokładzie współczesnego pociągu. Na pokład "właściwego" pociągu wsiadają w Calais. Trasę tę w obu kierunkach pociąg jedzie kilkadziesiąt razy w ciągu roku.

Pozostałe trasy to między innymi:

  • Paryż-Budapeszt-Bukareszt-Istanbuł (kilka razy w roku, trasa powrotna przez Wenecję)
  • Wenecja-Praga-Paryż-Londyn (raz w roku)
  • Londyn-Paryż-Berlin (nowość od 2016 roku)
  • Kilka innych połączeń - między innymi z Wenecji przez Pragę, Kraków i Drezno do Paryża, oraz z Paryża do Szwecji było realizowanych przez kilka lat, a obecnie są zawieszone



W niektórych sezonach VSOE kursował bardzo regularnie na określonej trasie. Na przykład w 1983 roku - z Londynu do Wenecji.  Trasa pośrednia była jednak inna, a pociąg zatrzymywał się na większej liczbie stacji. Pasażerowie jechali z Londynu do Folkestone składem angielskich pullmanów, nastepnie promem z Folkestone do Boulogne i wreszcie "właściwym" pociągiem z Boulogne do Wenecji.

VSOE rozkład jazdy 1983

z Londynu: wtorki, piątki, niedzieleVSOE 1983 Londyn-Paryż-Wenecja-Londynz Wenecji: poniedziałki, środy, soboty
przyjazdodjazd przyjazdodjazd
 11.44London Victoria17.36 
13.1514.00Folkestone14.4015.40
  Folkestone-Boulogne-Folkestone statek  
16.5017.59Boulogne12.4013.50
22.1022.46Paris Austerlitz08.3008.58
04.2204.46Vallorbe02.2502.53
05.2105.27Lausanne (Lozanna)01.4001.48
06.5606.59Brig00.0200.04
07.3107.48Domodossola23.0523.30
09.1509.40Milano Centrale (Mediolan)20.5721.30
11.1211.20Verona18.4818.53
12.52 Venice Santa Lucia (Wenecja) 17.25


VSOE rozkład jazdy 1986

z Londynu: VSOE 1986 Londyn-Paryż-Wenecja-Londynz Wenecji:
przyjazdodjazd przyjazdodjazd
 brak danychLondon Victoriabrak danych 
brak danychbrak danychFolkestonebrak danychbrak danych
 brak danych brak danychFolkestone-Boulogne-Folkestone statek brak danych brak danych
brak danych16.57Boulogne12.40brak danych
18.1718.33Amiens11.2311.29
20.0720.27Pantin09.4410.02
20.3721.10Paris Est09.0809.32
22.5522.55Troyes06.3006.52
02.2502.35Belfort02.4702.56
03.3504.25Bale01.1801.52
05.4906.09Zurich Hb23.3723.57
08.1008.32Chur / Landquart21.3421.39
09.1209.45Buchs20.3021.02
11.1011.20St Anton18.5019.00
12.3612.52Innsbruck16.4517.10
13.3213.58Brennero15.5316.05
15.2315.31Bolzano14.1314.23
16.0916.11Trento13.3313.35
17.1317.20Verona12.2712.38
17.5517.55Vincenza11.5011.52
18.2018.20Padova||
18.50 Venice Santa Lucia (Wenecja) 10.55

VSOE rozkład jazdy 1990

z Londynu: VSOE 1990 Londyn-Paryż-Wenecja-Londynz Wenecji:
przyjazdodjazd przyjazdodjazd
 11.00London Victoria17.50 
brak danychbrak danychFolkestonebrak danychbrak danych
 brak danych brak danychFolkestone-Boulogne-Folkestone statek brak danych brak danych
brak danychbrak danychBoulogne12.40brak danych
20.3721.33Paris Est09.1509.45
06.2906.47Zurich Hb23.1523.35
11.0811.19St Anton18.3518.43
12.4213.02Innsbruck16.3516.55
17.0517.18Verona12.0012.10
20.05 Venice Santa Lucia (Wenecja) 10.40

A jak wygląda rozkład jazdy na tej trasie w 2018 roku?
Pociąg kursuje na kilku różnych trasach, w tym do Berlina i Istanbułu, najwięcej jednak przejazdów nadal jest na trasie Londyn-Paryż-Wenecja. Zamiast promem podróżni jadą Eurotunnelem w autokarach na wagonach-lawetach, do Calais a nie jak kiedyś do Boulogne. W Paryżu pociąg zatrzymuje się na innym dworcu. Z Paryża do Wenecji pociąg jedzie przez Tunel Gortharda, a w odwrotnym kierunku przez austriacki Innsbruck.

z Londynu: 22, 25 marca, 5, 12, 15, 19, 26
kwietnia, 3, 6, 13, 17, 20, 27, 31 maja,
7, 10, 14, 24, 28 czerwca,
5, 12, 19 lipca, 9, 16 września,
6, 13, 16, 20, 23, 30 października
4, 7 (tylko do Verony), 18, 21, 28 listopada, 1 grudnia

VSOE 2018 Londyn-Paryż-Wenecja

z Wenecji: 21, 24 marca,  4, 11, 14, 18,
25 kwietnia, 2, 5, 16, 19, 30 maja
6, 9, 13, 20, 27 czerwca, 4, 7, 11 lipca, 8, 15,
22 (tylko do Paryża) września, 12, 15, 19, 22
października, 3, 6, 20, 31 listopada
przyjazdodjazd przyjazdodjazd
 10.45London Victoria17.05 
12.30 Folkestone 15.00
  Folkestone-Calais-Folkestone Eurotunelem
pociągiem w luksusowych autokarach
  
 14.00Calais12.30 
21.2522.00Paris Est07.3008.30
 ~ ~Innsbruck  
15.0016.00Verona12.3013.00
18.25 Venice Santa Lucia (Wenecja) 11.05
~ pociąg jedzie inną trasą


Venice Simplon Orient Expres w Polsce od 2007 roku

Pociąg turystyczny Venice Simplon Orient Express przyjechał do Polski po raz pierwszy w 2007 roku. Bilety na podróż "Słowiańskie Marzenia" z Wenecji przez Wiedeń, Kraków, Tarnów, Warszawę, Malbork, Bydgoszcz, Poznań, Leszno, Wrocław do Pragi kosztowały sześć tysięcy €uro. Skład liczył szesnaście biało-granatowych i granatowych wagonów z pozłacanymi napisami ze stu dwoma pasażerami i czterdziestoma czteroma pracownikami obsługi na pokładzie. Kolejny przejazd Venice Simplon-Orient-Expressu przez Polskę miał miejsce w lipcu 2007 roku, gdy pociąg zawitał tylko do Krakowa. Skład liczył szesnaście wagonów, jak poprzednio granatowo-białych ze złoconymi napisami i elementami zdobniczymi. 10 lipca 2009 r. pociąg odwiedził m.in. Żywiec, Bielsko-Białą, Czechowice-Dziedzice, Oświęcim, kończąc bieg w Krakowie; 12 lipca tę samą trasę przejeżdżał na trasie z Krakowa do Wiednia.

Od 2008 do 2013 roku pociąg przyjeżdżał do Polski regularnie, raz w roku, jadąc trasą Wenecja-Praga-Kraków-Drezno-Paryż-Londyn. W 2013 był na przykład w Krakowie w dniach 5-6-7 lipca. Od 2014 roku połączenie to zostało zredukowane do trasy omijającej Polskę - Wenecja-Praga-Paryż-Londyn.

Wybrane ciekawostki na temat Venice Simplon Orient Express

  • W ciągu zaledwie jednego sezonu pociąg pokonuje prawie sto tysięcy mil.
  • Od 1982 roku VSOE przejechał około dwóch i pół miliona kilometrów.
  • Aby przygotować przedział do noclegu, steward obsługujący wagon sypialny musi wieczorem rozłożyć łóżka w każdym przedziale, a rano złożyć je z powrotem. Podczas przeciętnego sezonu szacuje się, że stewardzi łącznie spędzają około 4080 godzin, zmieniając układ przedziałów. To około 170 dni.
    Operacja ta pokazana jest na ostatnim filmie, od minuty 4:17.
  • Na pokładzie pociągu wydano do tej pory ponad 1,1 miliona posiłków. To prawie 4 miliony kursów.
  • Podczas jednego przejazdu z Wenecji we Włoszech do Calais w północnej Francji, kierownik załogi pokładowej przechodzi około 11 mil na pokładzie pociągu, a podczas przejazdu z Paryża do Istanbułu około 34 mil.
  • Każdego roku w ofercie znajduje się około 30 propozycji różnych przejazdów.
  • "Agatha Christie" to najpopularniejszy koktajl w pociągu. Składa się z 12 tajnych składników, po jednym dla każdego z 12 podejrzanych w książce "Morderstwo w Orient Expressie". Personel pociągu serwuje ich ponad 1000 w każdym sezonie.
  • Podczas sezonu na śniadania serwowane jest łącznie ponad 12 000 rogalików.
  • Podróżni wypijają ponad 1700 butelek szampana.
  • Ponad 2 tony ważą mosiężne napisy i herby Venice Simplon Orient Express umieszczone na wagonach.
  • Najstarszy wagon sypialny, obecnie kursujący w składzie pociągu został  zbudowany w Belgii w 1926 roku. To wagon nr nr. 3309.
  • Na pokładzie pociągu nakręcono słynną reklamę perfum Chanel N05 wyreżyserowaną przez Jean-Pierre Jeunet`a. Zagrała w niej Audrey Tautou, aktorka znana z filmu "Amelia", który również reżyserował Jeunet. Zdjęcia kręcono na pięknej francuskiej stacji Limoges, a także w Nicei, która udawała Istanbuł. Pociąg był wynajęty przez ekipę filmową przez trzy dni. Część zdjęć nakręcono studiu, posługując się  specjalnie wykonaną repliką wnętrza wagonu. W replice tej wykonano specjalnie szerszy korytarz, aby aktorzy mogli swobodnie minąć się ze sobą.
  • Jeden z wagonów pociągu "wystąpił" podczas Final Fashion Week w 2013 roku w Paryżu. Wagon był tłem dla wybiegu modelek podczas pokazu firmy Louis Vuitton i został specjalnie przetrasportowany pod Luwr.

Zestawienie wagonów VSOE 2019
Pociąg standradowo składa się z 17 wagonów: 11 sypialnych oznaczonych literami od A do L (bez I), 4 barowych i restauracyjnych oznaczonych literami R1, R2, R3 (barowy bez oznaczenia), oraz dwóch wagonów dla obsługi (bez oznaczenia literowego). Kursuje również w zestawieniu 16 lub 18 wagonów.

Zestawienie składu pociagu październik 2019

  • A 3553 sypialny
  • B 3539 sypialny
  • C 3525 sypialny
  • D 3555 sypialny
  • E 3552 sypialny
  • F 3483 sypialny
  • 3912 obsługi
  • 3674 bar z napisem Venice Simplon Orient Express (pierwotnie wagon restauracyjny)
  • R1 4095 restauracyjny (kursował w pociągu CIWL L`Oriental)
  • R2 4141 pullman z barem (kursował w pociągu CIWL Cote d`Azur - Lazurowe Wybrzeże)
  • R3 4110 restauracyjny (kursował w pociagu CIWL Etoile du Nord)
  • 3915 obsługi
  • G 3544 sypialny
  • H 3453 sypialny
  • J 3473 sypialny
  • K 3482 sypialny

Do składu włączane są również inne wagony z parku wagonów VSOP
  • 3425 sypialny przebudowany z klasycznego na "apartamentowy ("Grand Suites") z apartamentami o nazwach Wenecja, Paryż, Istanbuł.
  • 3309 sypialny, w trakcie przebudowy na "Grand Suites", apartamenty będą nazywać się Wiedeń, Praga, Budapeszt
  • 3543 sypialny


Konkurencja dla Venice Simplon Orient Express. Accor&SNCF - nowy rozdział w historii turystycznego Orient Expressu

W październiku 2017 roku SNCF podpisały umowę z firmą Accor (znaną m.in. z branży hotelarsko turystycznej i przejęcia Orbisu), w ramach której Accor wykupił połowę udziałów marki Orient Express. W ramach współpracy Accor będzie prowadził luksusowe hotele pod tą marką. Zostanie także uruchomiony pociąg o historycznej nazwie Orient Express. Będzie on zestawiony z historycznych wagonów CIWL, pozostających w dyspozycji kolei francuskich.

Jesienią 2017 roku firma Accor (notabene konkurent firmy Belmond) podpisała z SNCF (państwowe koleje francuskie) umowę na zarządzanie marką Orient Express. Accor wykupił 50% praw do tej nazwy. Accor to międzynarodowa grupa hotelowa, która kila lat temu kupiła m.in. udziały w polskim Orbisie.
Do francuskiej sieci AccorHotels należą m.in. hotele Sofitel, Ibis, Fairmont i Mercure. Teraz firma chce rozwinąć markę Orient Express w luksusowym sektorze i tak samo nazwać nową sieć hoteli w grupie.


W ramach współpracy z Accorem SNCF udostępnią siedem wagonów należących niegdyś do CIWL
. Wagony te będą kursować w pociągach turystycznych (oferta jest w trakcie tworzenia), będzie je można także wynająć. Firmy z grupy Accor i SNCF będą wspólnie realizować ten projekt. Ma również powstać specjalny fundusz, który ma zadbać o zachowanie dziedzictwa Orient Expressu.

Piotr Salecki (2001 - 2017, aktualizacja 2018, 2020, 2021)


Venice Simplon Orient Express z Husarzem w polskich barwach w okolicach Zbąszynka


Venice Simplon Orient Express z Husarzem w Słubicach


Venice Simplon Orient Express na stacji Warszawa Gdańska


Film promocyjny - podróż Venice Simplon Orient Expressem


Film podróżnego jadącego Venice Simplon Orient Expressem


Venice Simplon Orient Express w Bydgoszczy