Venice-Simplon-Orient-Express
Venice-Simplon-Orient Express - od Jamesa Scherwooda do firmy Belmond
Biznesmen James Sherwood pierwsze dwa wagony C.I.W.L kupił w 1977 roku. W 1982 roku założył spółkę Venice-Simplon-Orient-Express, która wykupiła i odrestaurowała łącznie aż 35 wagonów sypialnych, restauracyjnych, barowych i innych (bagażowych, serwisowych), dawniej eksploatowanych przez C.I.W.L, między innymi w "Orient Expressie". Spółka kupiła także dziewięć angielskich wagonów typu Pullman. Są one przeznaczone wyłącznie do podróży w dzień i kursują w Anglii. Wszystkie wagony pochodzą z lat 20. i 30. XX wieku i zostały odrestaurowane na wzór wystroju, jaki Wagons-Lits miał w roku 1903. Pierwszy pociąg spółki VSOE wyjechał w podróż 25 maja 1982 roku. Podobną działalność prowadziła inna spółka pod nazwą Nostalgie-Istanbul-Orient-Express o czym piszę tutaj
Warto przeczytać o Venice Simplon Orient Express
- Venice Simplon Orient Express rozkład jazdy od 2014 roku (Belmond) tutaj
- Rozkład jazdy i aktualności do 2013 roku, obecnie opis pociągu i jego historia tutaj
(strona chwiliowo nie działa) - Facebook tutaj
- Venice Simplon Orient Express rozkład jazdy 2019
Warto przeczytać także
- Nostalgie Istanbul Orient Express: tutaj
- Zestawienie pociągów CIWL: tutaj
- Orient Express w Polsce: tutaj
- Orient Express w Rosji: tutaj
- Bibliografia i źródła: tutaj
.
Michael Jackson w Venice Simplon Orient Express
To właśnie VSOE realizuje od wielu lat najbardziej znane połączenia z wagonami CIWL, a więc wagonami tego samego typu, które kursowały kiedyś także w słynnym Orient Expressie, pod nazwą "Venice-Simplon Orient Express". Pociąg kursuje regularnie, od wiosny do jesieni, na kilkunastu różnych trasach, z których podstawową stanowi trasa: Londyn-Folkestone-przeprawa promowa-Calais-Paris Est-Venecja Santa Lucia. Obecnie właścicielem spółki VSOE jest firma Belmond, która posiada kilkudziesiąt luksusowych hoteli na całym świecie i oferuje egzotyczne wycieczki, oraz przejazdy wyjątkowymi pociągami m.in. w Anglii, Europie, Azji, rejsy statkami i tym podobne. Belmond przejął również angielskie wagony VSOE i rozbudował przejazdy zabytkowymi pociągami na terenie Anglii (Royal Scotsman, Northern Belle, British Pullmann).
Trasy Venise Simplon Orient Express w sezonie 2017
Trasa podstawowa i najbardziej popularna "Venice-Simplon Orient Expressu" to:
- Londyn-Folkestone-Calais-Paryż-Innsbruck-Wenecja
Na terenie Anglii połączenie realizowane jest wagonami British-Pullmann Orient Expressu, a przez Kanał LaManche podróżni jadą w luksusowych autokarach na pokładzie współczesnego pociągu. Na pokład "właściwego" pociągu wsiadają w Calais. Trasę tę w obu kierunkach pociąg jedzie kilkadziesiąt razy w ciągu roku.
Pozostałe trasy to między innymi:
- Paryż-Budapeszt-Bukareszt-Istanbuł (kilka razy w roku, trasa powrotna przez Wenecję)
- Wenecja-Praga-Paryż-Londyn (raz w roku)
- Londyn-Paryż-Berlin (nowość od 2016 roku)
- Kilka innych połączeń - między innymi z Wenecji przez Pragę, Kraków i Drezno do Paryża, oraz z Paryża do Szwecji było realizowanych przez kilka lat, a obecnie są zawieszone
W niektórych sezonach VSOE kursował bardzo regularnie na określonej trasie. Na przykład w 1983 roku - z Londynu do Wenecji. Trasa pośrednia była jednak inna, a pociąg zatrzymywał się na większej liczbie stacji. Pasażerowie jechali z Londynu do Folkestone składem angielskich pullmanów, nastepnie promem z Folkestone do Boulogne i wreszcie "właściwym" pociągiem z Boulogne do Wenecji.
VSOE rozkład jazdy 1983
z Londynu: wtorki, piątki, niedziele | VSOE 1983 Londyn-Paryż-Wenecja-Londyn | z Wenecji: poniedziałki, środy, soboty | ||
przyjazd | odjazd | przyjazd | odjazd | |
11.44 | London Victoria | 17.36 | ||
13.15 | 14.00 | Folkestone | 14.40 | 15.40 |
Folkestone-Boulogne-Folkestone statek | ||||
16.50 | 17.59 | Boulogne | 12.40 | 13.50 |
22.10 | 22.46 | Paris Austerlitz | 08.30 | 08.58 |
04.22 | 04.46 | Vallorbe | 02.25 | 02.53 |
05.21 | 05.27 | Lausanne (Lozanna) | 01.40 | 01.48 |
06.56 | 06.59 | Brig | 00.02 | 00.04 |
07.31 | 07.48 | Domodossola | 23.05 | 23.30 |
09.15 | 09.40 | Milano Centrale (Mediolan) | 20.57 | 21.30 |
11.12 | 11.20 | Verona | 18.48 | 18.53 |
12.52 | Venice Santa Lucia (Wenecja) | 17.25 |
VSOE rozkład jazdy 1986
z Londynu: | VSOE 1986 Londyn-Paryż-Wenecja-Londyn | z Wenecji: | ||
przyjazd | odjazd | przyjazd | odjazd | |
brak danych | London Victoria | brak danych | ||
brak danych | brak danych | Folkestone | brak danych | brak danych |
brak danych | brak danych | Folkestone-Boulogne-Folkestone statek | brak danych | brak danych |
brak danych | 16.57 | Boulogne | 12.40 | brak danych |
18.17 | 18.33 | Amiens | 11.23 | 11.29 |
20.07 | 20.27 | Pantin | 09.44 | 10.02 |
20.37 | 21.10 | Paris Est | 09.08 | 09.32 |
22.55 | 22.55 | Troyes | 06.30 | 06.52 |
02.25 | 02.35 | Belfort | 02.47 | 02.56 |
03.35 | 04.25 | Bale | 01.18 | 01.52 |
05.49 | 06.09 | Zurich Hb | 23.37 | 23.57 |
08.10 | 08.32 | Chur / Landquart | 21.34 | 21.39 |
09.12 | 09.45 | Buchs | 20.30 | 21.02 |
11.10 | 11.20 | St Anton | 18.50 | 19.00 |
12.36 | 12.52 | Innsbruck | 16.45 | 17.10 |
13.32 | 13.58 | Brennero | 15.53 | 16.05 |
15.23 | 15.31 | Bolzano | 14.13 | 14.23 |
16.09 | 16.11 | Trento | 13.33 | 13.35 |
17.13 | 17.20 | Verona | 12.27 | 12.38 |
17.55 | 17.55 | Vincenza | 11.50 | 11.52 |
18.20 | 18.20 | Padova | | | | |
18.50 | Venice Santa Lucia (Wenecja) | 10.55 |
VSOE rozkład jazdy 1990
z Londynu: | VSOE 1990 Londyn-Paryż-Wenecja-Londyn | z Wenecji: | ||
przyjazd | odjazd | przyjazd | odjazd | |
11.00 | London Victoria | 17.50 | ||
brak danych | brak danych | Folkestone | brak danych | brak danych |
brak danych | brak danych | Folkestone-Boulogne-Folkestone statek | brak danych | brak danych |
brak danych | brak danych | Boulogne | 12.40 | brak danych |
20.37 | 21.33 | Paris Est | 09.15 | 09.45 |
06.29 | 06.47 | Zurich Hb | 23.15 | 23.35 |
11.08 | 11.19 | St Anton | 18.35 | 18.43 |
12.42 | 13.02 | Innsbruck | 16.35 | 16.55 |
17.05 | 17.18 | Verona | 12.00 | 12.10 |
20.05 | Venice Santa Lucia (Wenecja) | 10.40 |
A jak wygląda rozkład jazdy na tej trasie w 2018 roku?
Pociąg kursuje na kilku różnych trasach, w tym do Berlina i Istanbułu, najwięcej jednak przejazdów nadal jest na trasie Londyn-Paryż-Wenecja. Zamiast promem podróżni jadą Eurotunnelem w autokarach na wagonach-lawetach, do Calais a nie jak kiedyś do Boulogne. W Paryżu pociąg zatrzymuje się na innym dworcu. Z Paryża do Wenecji pociąg jedzie przez Tunel Gortharda, a w odwrotnym kierunku przez austriacki Innsbruck.
z Londynu: 22, 25 marca, 5, 12, 15, 19, 26 kwietnia, 3, 6, 13, 17, 20, 27, 31 maja, 7, 10, 14, 24, 28 czerwca, 5, 12, 19 lipca, 9, 16 września, 6, 13, 16, 20, 23, 30 października 4, 7 (tylko do Verony), 18, 21, 28 listopada, 1 grudnia | VSOE 2018 Londyn-Paryż-Wenecja | z Wenecji: 21, 24 marca, 4, 11, 14, 18, 25 kwietnia, 2, 5, 16, 19, 30 maja 6, 9, 13, 20, 27 czerwca, 4, 7, 11 lipca, 8, 15, 22 (tylko do Paryża) września, 12, 15, 19, 22 października, 3, 6, 20, 31 listopada | ||
przyjazd | odjazd | przyjazd | odjazd | |
10.45 | London Victoria | 17.05 | ||
12.30 | Folkestone | 15.00 | ||
Folkestone-Calais-Folkestone Eurotunelem pociągiem w luksusowych autokarach | ||||
14.00 | Calais | 12.30 | ||
21.25 | 22.00 | Paris Est | 07.30 | 08.30 |
~ | ~ | Innsbruck | ||
15.00 | 16.00 | Verona | 12.30 | 13.00 |
18.25 | Venice Santa Lucia (Wenecja) | 11.05 | ||
~ pociąg jedzie inną trasą |
Venice Simplon Orient Expres w Polsce od 2007 roku
Pociąg turystyczny Venice Simplon Orient Express przyjechał do Polski po raz pierwszy w 2007 roku. Bilety na podróż "Słowiańskie Marzenia" z Wenecji przez Wiedeń, Kraków, Tarnów, Warszawę, Malbork, Bydgoszcz, Poznań, Leszno, Wrocław do Pragi kosztowały sześć tysięcy €uro. Skład liczył szesnaście biało-granatowych i granatowych wagonów z pozłacanymi napisami ze stu dwoma pasażerami i czterdziestoma czteroma pracownikami obsługi na pokładzie. Kolejny przejazd Venice Simplon-Orient-Expressu przez Polskę miał miejsce w lipcu 2007 roku, gdy pociąg zawitał tylko do Krakowa. Skład liczył szesnaście wagonów, jak poprzednio granatowo-białych ze złoconymi napisami i elementami zdobniczymi. 10 lipca 2009 r. pociąg odwiedził m.in. Żywiec, Bielsko-Białą, Czechowice-Dziedzice, Oświęcim, kończąc bieg w Krakowie; 12 lipca tę samą trasę przejeżdżał na trasie z Krakowa do Wiednia.
Od 2008 do 2013 roku pociąg przyjeżdżał do Polski regularnie, raz w roku, jadąc trasą Wenecja-Praga-Kraków-Drezno-Paryż-Londyn. W 2013 był na przykład w Krakowie w dniach 5-6-7 lipca. Od 2014 roku połączenie to zostało zredukowane do trasy omijającej Polskę - Wenecja-Praga-Paryż-Londyn.
Wybrane ciekawostki na temat Venice Simplon Orient Express
- W ciągu zaledwie jednego sezonu pociąg pokonuje prawie sto tysięcy mil.
- Od 1982 roku VSOE przejechał około dwóch i pół miliona kilometrów.
- Aby przygotować przedział do noclegu, steward obsługujący wagon sypialny musi wieczorem rozłożyć łóżka w każdym przedziale, a rano złożyć je z powrotem. Podczas przeciętnego sezonu szacuje się, że stewardzi łącznie spędzają około 4080 godzin, zmieniając układ przedziałów. To około 170 dni.
Operacja ta pokazana jest na ostatnim filmie, od minuty 4:17. - Na pokładzie pociągu wydano do tej pory ponad 1,1 miliona posiłków. To prawie 4 miliony kursów.
- Podczas jednego przejazdu z Wenecji we Włoszech do Calais w północnej Francji, kierownik załogi pokładowej przechodzi około 11 mil na pokładzie pociągu, a podczas przejazdu z Paryża do Istanbułu około 34 mil.
- Każdego roku w ofercie znajduje się około 30 propozycji różnych przejazdów.
- "Agatha Christie" to najpopularniejszy koktajl w pociągu. Składa się z 12 tajnych składników, po jednym dla każdego z 12 podejrzanych w książce "Morderstwo w Orient Expressie". Personel pociągu serwuje ich ponad 1000 w każdym sezonie.
- Podczas sezonu na śniadania serwowane jest łącznie ponad 12 000 rogalików.
- Podróżni wypijają ponad 1700 butelek szampana.
- Ponad 2 tony ważą mosiężne napisy i herby Venice Simplon Orient Express umieszczone na wagonach.
- Najstarszy wagon sypialny, obecnie kursujący w składzie pociągu został zbudowany w Belgii w 1926 roku. To wagon nr nr. 3309.
- Na pokładzie pociągu nakręcono słynną reklamę perfum Chanel N05 wyreżyserowaną przez Jean-Pierre Jeunet`a. Zagrała w niej Audrey Tautou, aktorka znana z filmu "Amelia", który również reżyserował Jeunet. Zdjęcia kręcono na pięknej francuskiej stacji Limoges, a także w Nicei, która udawała Istanbuł. Pociąg był wynajęty przez ekipę filmową przez trzy dni. Część zdjęć nakręcono studiu, posługując się specjalnie wykonaną repliką wnętrza wagonu. W replice tej wykonano specjalnie szerszy korytarz, aby aktorzy mogli swobodnie minąć się ze sobą.
- Jeden z wagonów pociągu "wystąpił" podczas Final Fashion Week w 2013 roku w Paryżu. Wagon był tłem dla wybiegu modelek podczas pokazu firmy Louis Vuitton i został specjalnie przetrasportowany pod Luwr.
Zestawienie wagonów VSOE 2019
Pociąg standradowo składa się z 17 wagonów: 11 sypialnych oznaczonych literami od A do L (bez I), 4 barowych i restauracyjnych oznaczonych literami R1, R2, R3 (barowy bez oznaczenia), oraz dwóch wagonów dla obsługi (bez oznaczenia literowego). Kursuje również w zestawieniu 16 lub 18 wagonów.
Zestawienie składu pociagu październik 2019
- A 3553 sypialny
- B 3539 sypialny
- C 3525 sypialny
- D 3555 sypialny
- E 3552 sypialny
- F 3483 sypialny
- 3912 obsługi
- 3674 bar z napisem Venice Simplon Orient Express (pierwotnie wagon restauracyjny)
- R1 4095 restauracyjny (kursował w pociągu CIWL L`Oriental)
- R2 4141 pullman z barem (kursował w pociągu CIWL Cote d`Azur - Lazurowe Wybrzeże)
- R3 4110 restauracyjny (kursował w pociagu CIWL Etoile du Nord)
- 3915 obsługi
- G 3544 sypialny
- H 3453 sypialny
- J 3473 sypialny
- K 3482 sypialny
Do składu włączane są również inne wagony z parku wagonów VSOP
- 3425 sypialny przebudowany z klasycznego na "apartamentowy ("Grand Suites") z apartamentami o nazwach Wenecja, Paryż, Istanbuł.
- 3309 sypialny, w trakcie przebudowy na "Grand Suites", apartamenty będą nazywać się Wiedeń, Praga, Budapeszt
- 3543 sypialny
Konkurencja dla Venice Simplon Orient Express. Accor&SNCF - nowy rozdział w historii turystycznego Orient Expressu
W październiku 2017 roku SNCF podpisały umowę z firmą Accor (znaną m.in. z branży hotelarsko turystycznej i przejęcia Orbisu), w ramach której Accor wykupił połowę udziałów marki Orient Express. W ramach współpracy Accor będzie prowadził luksusowe hotele pod tą marką. Zostanie także uruchomiony pociąg o historycznej nazwie Orient Express. Będzie on zestawiony z historycznych wagonów CIWL, pozostających w dyspozycji kolei francuskich.
Jesienią 2017 roku firma Accor (notabene konkurent firmy Belmond) podpisała z SNCF (państwowe koleje francuskie) umowę na zarządzanie marką Orient Express. Accor wykupił 50% praw do tej nazwy. Accor to międzynarodowa grupa hotelowa, która kila lat temu kupiła m.in. udziały w polskim Orbisie. Do francuskiej sieci AccorHotels należą m.in. hotele Sofitel, Ibis, Fairmont i Mercure. Teraz firma chce rozwinąć markę Orient Express w luksusowym sektorze i tak samo nazwać nową sieć hoteli w grupie.
W ramach współpracy z Accorem SNCF udostępnią siedem wagonów należących niegdyś do CIWL. Wagony te będą kursować w pociągach turystycznych (oferta jest w trakcie tworzenia), będzie je można także wynająć. Firmy z grupy Accor i SNCF będą wspólnie realizować ten projekt. Ma również powstać specjalny fundusz, który ma zadbać o zachowanie dziedzictwa Orient Expressu.
Piotr Salecki (2001 - 2017, aktualizacja 2018, 2020, 2021)
Venice Simplon Orient Express z Husarzem w polskich barwach w okolicach Zbąszynka
Venice Simplon Orient Express z Husarzem w Słubicach
Venice Simplon Orient Express na stacji Warszawa Gdańska
Film promocyjny - podróż Venice Simplon Orient Expressem
Film podróżnego jadącego Venice Simplon Orient Expressem
Venice Simplon Orient Express w Bydgoszczy
- 3523 odsłony