AJECTA - przejazdy pociągów turystycznych z wagonami restauracyjnymi CIWL z Provins koło Paryża

Magia słynnego na cały świat pociągu Orient Express i CIWL - Międzynarodowego Towarzystwa Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych sprawia, że wielu miłośników kolei chciałoby wejść do słynnych najczęściej ciemnogranatowych wagonów. Co prawda wagony należące dawniej do CIWL kursują regularnie w pociągu Venice Simplon Orient Express, ale najtańsze bilety na przejazd, to wydatek rzędu siedmiu tysięcy złotych lub więcej. Pojedyncze wagony CIWL zobaczyć można w różnych europejskich muzeach - ale z reguły są one niedostępne do zwiedzania wewnątrz, nie mówiąc już o przejażdżce nimi w składzie pociągu, choćby muzealnego.

Istnieją jednak możliwości przejazdu takimi wagonami za cenę dostępną dla przeciętnego polskiego miłośnika kolei. Taką możliwość oferuje francuskie
stowarzyszenie AJECTA, czyli l'Association de jeunes pour l'entretien et la conservation des trains d'autrefois, czyli Stowarzyszenie młodzieży dla rekonstrukcji i konserwacji zabytkowych pociągów.

AJECTA zorganizowała muzeum kolejnictwa w dawnej parowozowni w Longueville. Pociągi turystyczne, często złożone z zabytkowych wagonów, w tym z wagonów CIWL wyruszają zazwyczaj z odległej o siedem kilometrów stacji Provins. Stacja ta ma dobre skomunikowanie z Paryżem, można tu dojechać pociągiem podmiejskim ze stacji Paris Est, przejazd trwa około godzinę.

AJECTA dysponuje obecnie dwoma sprawnymi wagonami CIWL. Są to Pullman 4155 z pociągu Cote d`Azur oraz wagon restauracyjny WR 4207. Obecnie czynny i włączany do składów pociągów jest wagon restauracyjny. Chlubą Stowarzyszenia jest parowóz serii 140 C 231, który od 2018 roku prowadzi pociągi, po trwającej dwanaście lat renowacji i naprawie głównej. Co ciekawe, kocioł parowozu przeszedł naprawę w spółce Interlok Piła.

Kilkugodzinny przejazd pociągiem prowadzonym przez parowóz, zazwyczaj z wagonem restauracyjnym  CIWL (ostatnio wagon Pullman jest odstawiony) kosztuje ok. 25 Euro.
Piotr Salecki


Przejazd pociągu AJECTA z wagonami CIWL restauracyjnym i pullmanem w składzie