![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc04268.jpg) | Canfranc - wyjątkowa stacja graniczna Jedna z największych inwestycji kolejowych w Europie 20-lecia międzywojennego. Imponujący budynek dworca, równia stacyjna o powierzchni 20 boisk piłkarskich, w dolinie rzeki, wśród Pirenejów. Rozbudowane zaplecze, parowozownia z obrotnicą, wagonownia, magazyny, budynki służb celnych, urządzenia przeładunkowe - zapomniane i opuszczone w gąszczu zieleni i gruzów. Jednocześnie w trakcie rewitalizacji i remontu, który ma przywrócić Canfranc dawną świetność. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc09430.preview.jpg) | Niemiecka wąskotorówka Bruchhausen Vilsen-Asendorf To niespełna ośmiokilometrowa linia wąskotorowa o prześwicie 1000mm. Odwiedziliśmy ją w październiku 2011 roku. Na miejscu funkcjonuje od 1966 roku jedno z najstarszych, z utworzonych po wojnie w Niemczech muzeów kolei wąskotorowych. Posiada około 100 egzemplarzy taboru, czynne parowozy i pojazdy spalinowe. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/newsy_winiety/DSC08590.jpg) | Steyrtalbahn - wąskotorówka z miasta ciężarówek Austriacka miejscowość Steyr znana jest w Europie i świecie z produkowanych tu od 1920 roku ciężarówek. My jednak przyjechaliśmy do Steyr aby pojechać wąskotorowym pociągiem, prowadzonym przez parowóz, wzdłuż doliny rzeki Steyr. Więcej - tutaj | |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc02648.jpg) | Nadmorska wąskotorówka wróciła na tory, czyli wąskotorowa inwestycja stulecia od Gryfic do Pogorzelicy Kilkaset kilometrów wąskotorowych linii rozciągało się niegdyś od Koszalina, Kołobrzegu i Białogardu aż po Stepnicę nad Zalewem Szczecińskim. W latach osiemdziesiątych Pomorska Kolej Wąskotorowa odeszła w zapomnienie, a z dawnej świetności pozostały jedynie szczątkowe odcinki. Obecnie linia z Gryfic do Pogorzelicy pod nazwą Nadmorska Kolej Wąskotorowa została przejęta przez gminę i odbudowana od podstaw. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc01816.jpg) | Korzybie - Zielin. Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa - wycieczka klubu Nostalgia Za Parą Piękna i malownicza linia kolejowa nr. 212 została uratowana staraniem miłośników kolei z grupy Aktywne Pomorze. Obecnie linia jest już przejezdna na odcinku około 18 kilometrów a miłośnicy zbudowali dwie drezyny spalinowe wraz z wagonami doczepnymi. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](/sites/nostalgiazapara.pl/files/DSC09235.jpg) | Waldeisenbahn Muskau - mużakowska sześćsetka Wart odwiedzenia świat leśnej wąskotorówki z czynnymi parowozami. Wyprawę można połączyć z wyjazdem na Paradę Parowozów w Wolsztynie. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](/sites/nostalgiazapara.pl/files/newsy_winiety/DSC00901.JPG) | Dampfbahn Furka w Szwajcarii - wrzesień 2012 To linia wąskotorowa o prześwicie 1000 mm i długości około 18 kilometrów. Ze względu na pochylenie jest to kolej trzyszynowa z listwą zębatą. Galeria zdjęć - tutaj Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc06801.jpg) | Bułgarska wąskotorówka. Z Septemvri do Dobriniszte - sierpień 2010 To linia wąskotorowa biegnące przez bułgarskie Rodopy. Przejazd całej trasy zajmuje ponad cztery godziny. Po drodze mijamy kilka mostów i kilkadziesiąt tuneli. Galeria zdjęć - tutaj Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
![](http://www.nostalgiazapara.pl/sites/nostalgiazapara.pl/files/images/dsc00037.jpg) | Sarganska Osznica w Serbii - sierpień 2012 To górska linia wąskotorowa o prześwicie 760 mm. Jest wyjątkowa, bo jest jedyną w Europie wąskotorówką łączącą dwa państwa - Bośnię i Hercegowinę. Na jej trasie są 22 mosty i 5 tuneli, liczne pętle i tytułowa ósemka. Została w całości wyremontowana w latach 200-2005. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |