| Canfranc - wyjątkowa stacja graniczna Jedna z największych inwestycji kolejowych w Europie 20-lecia międzywojennego. Imponujący budynek dworca, równia stacyjna o powierzchni 20 boisk piłkarskich, w dolinie rzeki, wśród Pirenejów. Rozbudowane zaplecze, parowozownia z obrotnicą, wagonownia, magazyny, budynki służb celnych, urządzenia przeładunkowe - zapomniane i opuszczone w gąszczu zieleni i gruzów. Jednocześnie w trakcie rewitalizacji i remontu, który ma przywrócić Canfranc dawną świetność. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Niemiecka wąskotorówka Bruchhausen Vilsen-Asendorf To niespełna ośmiokilometrowa linia wąskotorowa o prześwicie 1000mm. Odwiedziliśmy ją w październiku 2011 roku. Na miejscu funkcjonuje od 1966 roku jedno z najstarszych, z utworzonych po wojnie w Niemczech muzeów kolei wąskotorowych. Posiada około 100 egzemplarzy taboru, czynne parowozy i pojazdy spalinowe. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Steyrtalbahn - wąskotorówka z miasta ciężarówek Austriacka miejscowość Steyr znana jest w Europie i świecie z produkowanych tu od 1920 roku ciężarówek. My jednak przyjechaliśmy do Steyr aby pojechać wąskotorowym pociągiem, prowadzonym przez parowóz, wzdłuż doliny rzeki Steyr. Więcej - tutaj | |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Nadmorska wąskotorówka wróciła na tory, czyli wąskotorowa inwestycja stulecia od Gryfic do Pogorzelicy Kilkaset kilometrów wąskotorowych linii rozciągało się niegdyś od Koszalina, Kołobrzegu i Białogardu aż po Stepnicę nad Zalewem Szczecińskim. W latach osiemdziesiątych Pomorska Kolej Wąskotorowa odeszła w zapomnienie, a z dawnej świetności pozostały jedynie szczątkowe odcinki. Obecnie linia z Gryfic do Pogorzelicy pod nazwą Nadmorska Kolej Wąskotorowa została przejęta przez gminę i odbudowana od podstaw. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Korzybie - Zielin. Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa - wycieczka klubu Nostalgia Za Parą Piękna i malownicza linia kolejowa nr. 212 została uratowana staraniem miłośników kolei z grupy Aktywne Pomorze. Obecnie linia jest już przejezdna na odcinku około 18 kilometrów a miłośnicy zbudowali dwie drezyny spalinowe wraz z wagonami doczepnymi. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Waldeisenbahn Muskau - mużakowska sześćsetka Wart odwiedzenia świat leśnej wąskotorówki z czynnymi parowozami. Wyprawę można połączyć z wyjazdem na Paradę Parowozów w Wolsztynie. Więcej - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Dampfbahn Furka w Szwajcarii - wrzesień 2012 To linia wąskotorowa o prześwicie 1000 mm i długości około 18 kilometrów. Ze względu na pochylenie jest to kolej trzyszynowa z listwą zębatą. Galeria zdjęć - tutaj Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Bułgarska wąskotorówka. Z Septemvri do Dobriniszte - sierpień 2010 To linia wąskotorowa biegnące przez bułgarskie Rodopy. Przejazd całej trasy zajmuje ponad cztery godziny. Po drodze mijamy kilka mostów i kilkadziesiąt tuneli. Galeria zdjęć - tutaj Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |
| Sarganska Osznica w Serbii - sierpień 2012 To górska linia wąskotorowa o prześwicie 760 mm. Jest wyjątkowa, bo jest jedyną w Europie wąskotorówką łączącą dwa państwa - Bośnię i Hercegowinę. Na jej trasie są 22 mosty i 5 tuneli, liczne pętle i tytułowa ósemka. Została w całości wyremontowana w latach 200-2005. Galeria zdjęć - tutaj | Artykuł - tutaj |
......................................................................................................................................................................................................................................... |