Najbliższa wystawa makiety Sopot Centrum - zima 2024/2025 23 listopada 2024 (sobota) w godz. 14.00-18.00 - info tutaj 14 grudnia 2024 (sobota) w godz. 14.00-18.00 kolejne wystawy w styczniu, lutym, marcu, kwietniu 2025 Ostatnie imprezy modelarskie Sopot Cenntrum 12 i 25 maja 2024 - info tutaj Galeria Metropolia Gdańsk Wrzeszcz 7-8 października 2023 sobota godz. 14-18, niedziela godz. 10-14 informacje tutaj Galeria Metropolia Gdańsk Wrzeszcz 13 maja 2023 (sobota) godz. 10-14, 15-19 informacje tutaj 22-23.04.2023 makieta H0 - informacje tutaj * 11-12.03.2023 makieta H0 - informacje tutaj * 11-12 lutego 2023 makieta w skali TT - informacje tutaj * 12-13 listopada 2022 - informacje tutaj * 29 maja 2022 - informacje tutaj * 26-27 marca 2022 - informacje tutaj * 23 października 2021 - informacje tu * 27 listopada 2021 - informacje tu * 12.06.2021 Wakacyjna Wystawa Makiet Kolejowych info tu Raporty z pozostałych imprez modelarskich naszego klubu są tutaj
Nasi Partnerzy, którzy wspierają rozwój i promocję modelarstwa kolejowego
Ciekawostki Film z I Wystawy Makiet Nostalgia Za Parą w marcu 2013 roku
IV Wystawa Makiet Nostalgia Za Parą w Rumi 21-23 listopada 2014
Wagony C.I.W.L Nostalgie Istanbul Orient Express na bocznicy w Małaszewiczach
Posted czw., 2018-11-29 19:43 by admin
Na bocznicy kolejowej w Małaszewiczach od 2007 roku stoi skład wagonów należących dawniej co CIWL, obecnie będących własnością Nostalgie Istanbul Orient Express.
Wnętrze wagonu pullman piano bar - fot. opuszczone.net
Wnętrze wagonu pullman piano bar
Zestawienie numerów i rodzaju wagonów stojących w Małaszewiczach:
1286 - bagażowy z generatorem,
2761 - kąpielowy,
3472 - sypialny,
3480 - sypialny,
3487 - sypialny
3537 - sypialny,
3542 - sypialny,
3551 - sypialny,
3851 - sypialny,
3909 - sypialny
3922 - sypialny,
4149 - salon-Pullman,
4164 - salon-bar
Część tych wagonów była w składzie słynnego pociągu NIOE, wpisanego do księgi rekordów, który w 1988 roku jechał z Paryża do Hongkongu. Są to:
sypialny typ YT nr. 3909
wagon siłownia z generatorem nr. 1286
Pullman nr. 4149
barowo-salonowy Intraflug nr. 4164
sypialny typ LX nr. 3551
sypialny typ LX nr. 3542
sypialny typ LX nr. 3487
sypialny typ LX nr. 3472
sypialny typ LX nr. 3480
sypialny typ LX nr. 3537
sypialny typ YT nr. 3851
Morderstwo na Orient Expressie, czyli smutna historia wagonów C.I.W.L Pod koniec 2007 roku z Brześcia do Małaszewicz przetransportowano po szerokim torze 13 wagonów CIWL - (9 sypialnych, restauracyjny, barowy, kąpielowy i bagażowy). Wszystkie mają przydział do stacji Wien Westbahnhof. Niektóre źródła podają, że właścicielem jest firma TransEuropExpress Eisenbahn AG z Bazylei, bądź jej spółka zależna Orient-Express Train de Luxe Betriebs GmbH, inne, że wagony są własnością osoby prywatnej. Wagony ulegają systematycznemu niszczeniu przez siły przyrody i ludzi. Są to w większości wagony składu, który w 1988 roku jechał przez Polskę do Hongkongu.
W 1993 roku ówczesny właściciel tych wagonów - firma Reisebüro Mittelthurgau z Zürichu - przekazał do Brześcia 15 wagonów CIWL. Transport przez Polskę pierwszych czternastu wagonów odbył się w nocy z 2 na 3 kwietnia. Wagony przejechały z pominięciem Warszawy i nad ranem dotarły do Brześcia. Ostatni wagon wysłano 10 kwietnia. W Brześciu dokonano zamiany wózków na szerokotorowe. Wózki normalnotorowe zostały w Brześciu. Skład wagonów przez 12 lat był wynajęty rosyjskiej firmie Orient-Express Service, która woziła zagranicznych turystów w kierunku Władywostoku i Pekinu pociągiem który nazwano Trans Siberia Orient Express. W międzyczasie pojedyncze wagony lub grupy wagonów transportowano przez Polskę z Rosji do Austrii, w celu dokonania napraw i modernizacji, a z Austrii podsyłano wagony do Rosji. Orient Express w Rosji - orientexpress.ru
Obecnie strona jest wyłączona ale można ją obejrzeć przez waybackmachine.com
Kłopoty spółki NIOE, która jednocześnie organizowała przejazdy pod szyldem Orient Express w Stanach Zjednoczonych, spowodowały ostatecznie zakończenie działalności na terenie Rosji a wkrótce póxniej także w USA i Europie.
W 2002 roku firma TransEuropExpress Eisenbahn AG z Bazylei przejęła wagony od firmy Reisebüro Mittelthurgau z Zürichu, ponieważ ta druga w międzyczasie stała się niewypłacalna. Podobno właścicielem jest obecnie (2018) firma Orient-Express Train de Luxe Betriebs GmbH z Wiednia.
PKP Cargo miało trudności z ustaleniem właściciela wagonów - według różnych źródeł należą do spółki TEAG, według innych - są prywatną własnością właścicielki czy wspólnika owej spółki, Karin F. Próby kontaktu z właścicielem, podejmowane ze strony grupy PKP i zmierzające do ustalenia dalszych losów składu, nie przyniosły do tej pory żadnych konkretnych efektów.
W międzyczasie przez lata do PKP Cargo zgłaszało się wielu "biznesmenów" usiłujących udowodnić, że pozostawiony w Małaszewiczach skład jest ich własnością. Wśród nich było także najprawdopodobniej wielu mitomanów lub hohsztaplerów, którzy proponowali PKP Cargo m.in. założenie spółek i wspólną eksploatację wagonów.
Transport wagonów z powrotem do Austrii jest utrudniony z powodu kłopotów z odzyskaniem wózków normalnotorowych pozostawionych w Brześciu. Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że Koleje Białoruskie zażądały od austriackiej firmy ogromnej sumy za postój tych wózków na stacji w Brześciu, podobno przewyższającej wartość samych wagonów i równej kwocie wynajmu pociągu przez 12 lat. Jak się jednak okazało - były to tylko plotki, powtarzane przez różne media, gdyż w rzeczywistości koleje białoruskie wyliczyły za przechowywanie owych wózków - na koniec 2016 roku - kwotę około 67 tysięcy euro. Nie wiadomo oczywiście, jaki jest stan owych wózków, gdyż przez około dwanaście lat, kiedy skład jeździł w Rosji, stały one na wolnym powietrzu.
Z ostatniej chwili - listopad 2018 Wszystkie wagony stojące w Małaszewiczach (13), zostały zakupione przez francuską firmę i 29 listopada 2018 rozpoczął się ich transport drogą lądową z Małaszewicz do Francji, do firmy ACC M w Clermont Ferrand, gdzie będą przechodzić remont generalny.
Wagony CIWL w trakcie transportu na S8 - fot. Mateusz Placek
Piotr Salecki - 09 września 2011 (aktualizacja: wrzesień 2015, marzec 2016, wrzesień 2017, styczeń 2018, październik 2018, listopad 2018)