Najbliższa wystawa makiety Sopot Centrum - zima 2024/2025 23 listopada 2024 (sobota) w godz. 14.00-18.00 - info tutaj 14 grudnia 2024 (sobota) w godz. 14.00-18.00 kolejne wystawy w styczniu, lutym, marcu, kwietniu 2025 Ostatnie imprezy modelarskie Sopot Cenntrum 12 i 25 maja 2024 - info tutaj Galeria Metropolia Gdańsk Wrzeszcz 7-8 października 2023 sobota godz. 14-18, niedziela godz. 10-14 informacje tutaj Galeria Metropolia Gdańsk Wrzeszcz 13 maja 2023 (sobota) godz. 10-14, 15-19 informacje tutaj 22-23.04.2023 makieta H0 - informacje tutaj * 11-12.03.2023 makieta H0 - informacje tutaj * 11-12 lutego 2023 makieta w skali TT - informacje tutaj * 12-13 listopada 2022 - informacje tutaj * 29 maja 2022 - informacje tutaj * 26-27 marca 2022 - informacje tutaj * 23 października 2021 - informacje tu * 27 listopada 2021 - informacje tu * 12.06.2021 Wakacyjna Wystawa Makiet Kolejowych info tu Raporty z pozostałych imprez modelarskich naszego klubu są tutaj
Nasi Partnerzy, którzy wspierają rozwój i promocję modelarstwa kolejowego
Filmowa relacja z pierwszego dnia imprezy autorstwa Zdzisława Straburzyńskiego
Film youtubera Spotter z Pomorza
Premiera poniższego filmu 14 grudnia Film youtubera KolejPolska - premiera filmu 14 grudnia
Aby obejrzeć układ w większej rozdzielczości kliknij na układ makiety lub tutaj
Podsumowanie imprezy Dziewiąta edycja imprezy Ogólnopolska Wystawa Makiet Kolejowych "Nostalgia Za Parą" odbyła się w dniach 22-24 listopada 2019 w Port Rumia Centrum Handlowym Auchan w Rumi. Na imprezę przyjechali zaproszeni uczestnicy z całej Polski, którzy przywieźli swoje moduły makiety w skali H0 (1:87). Ciekawym elementem imprezy była makieta podłogowa dla dzieci "Tomek i Przyjaciele" obsługiwana przez Nostalgię Za Parą. Tradycyjnie już plakat imprezy przedstawiał, oprócz fragmentu makiety, jednego z naszych najmłodszych klubowiczów. Całe spotkanie przebiegło sprawnie, w miłej atmosferze, typowej dla imprez modułowych. Makieta caly czas była oblegana przez odwiedzających, którzy nie tylko obserwowali ruch pociągów ale zadawali fachowe pytania, prosili o porady, dzielili się uwagami na temat kolejowego hobby. Podczas imprezy organizowane były konkursy z wiedzy o kolei a ich zwycięzcy otrzymywali upominki od PKP Cargo. Podziękowanie dla partnerów i sponsorów Należy podkreślić, iż realizacja całej imprezy, z tak szerokim zapleczem i refundacją części kosztów dla uczestników imprezy, jest możliwa dzięki wielu firmom, które zechciały wesprzeć promocję modelarstwa kolejowego i zabawy miniaturowymi pociągami na makiecie, realizowaną przez grupę Nostalgia Za Parą.
PARTNERZY I SPONSORZY, KTÓRZY WSPARLI ORGANIZACJĘ IMPREZY
Organizatorzy i Uczestnicy bardzo dziękują sponsorom i partnerom imprezy za wsparcie promocji modelarstwa kolejowego.
KLUBY I GRUPY MODELARSKIE UCZESTNICZĄCE W IMPREZIE
Mazowieckie Stowarzyszenie Modelarzy Kolejowych z Warszawy
Klub Stacja Grudziądz z Grudziądza
Zachodniopomorski Klub Modelarzy Kolejowych ze Szczecina
Nostalgia Za Parą z Trójmiasta
MAKIETA H0 Długość makiety H0 wyniosła około 250 metrów, z czego większość stanowiła szlak dwutorowy. Linia dwutorowa rozpoczynała się na stacji postojowej Gdańsk Południowy i prowadziła do stacji technicznej Kartuzy, z której linia jednotorowa prowadziła do Parowozowni Ostrów a linia dwutorowa do stacji Makoszów, Padowo, posterunku odstępowego Raciborowice, stacji Krzywołuk, dalej do posterunku podg. Jarków za którym zlokalizowany był przystanek osobowy z ładownią Wandkowo Kaszubskie i stacja Radzymin z bocznicą Silikaty. Końcowy fragment makiety to linia jednotorowa prowadząca do stacji technicznej Maciejowice.
RUCH POCIĄGÓW Ruch prowadzony był według rozkładu jazdy. Składy pociągów - przeważnie kolei polskich, ale także niemieckich czy włoskich prowadziło około 15 maszynistów, a w całej imprezie wzięło udział około 40 uczestników. Uwagę przyciągały interesujące składy - np. Orient Express Piotraczy liczne składy towarowe PKP Cargo.
Nowością jeśli chodzi o imprezy makietowe organizowane w Polsce, była organizacja ruchu pociągów osobowych. Każdy pociąg, który przyjechał na stację Kartuzy, był poddawany manewrom jak na prawdziwej kolei. Lokomotywa pociągowa, po odczepieniu od składu zjeżdżała do parowozowni/lokomotywowni Ostrów Wielkopolski, gdzie była obrządzana (czyli przygotowywana do kolejnej służby). Po skład wagonów przyjeżdżała natomiast lokomotywa manewrowa i zabierała go na stację postojową Gdańsk Południowy. Podobnie - tyle że w odwrotnej kolejności - odbywało się wyprawianie pociągów. Najpierw lokomotywa manewrowa przyprowadzała skład wagonów ze stacji postojowej Gdańsk Południowy na stację Kartuzy. Potem do składu podczepiała się lokomotywa pociągowa, która przyjeżdżała z parowozowni/lokomotywowni Ostrów Wielkopolski. Wszystkie te manewry powodowały, że na końcowym węźle kolejowym trwała cały czas wytężona praca i ogromny ruch pociągów rozkładowych w połączeniu z manewrami. To bylo cenne, nowe doświadczenie, taki sposób prowadzenia ruchu spodobał się zarówno maszynistom jak i dyżurnym ruchu, więc zapewne będziemy to kontynuować.
ZEGARY, TABLICE, ŁĄCZNOŚĆ Podczas imprezy, do wyświetlania czasu modelarskiego używaliśmy specjalnie wykonanych zegarów, umieszczonych na dużych, wysokich stelażach formatu A2. Na stelażach przy zegarach rozwieszone były duże plakaty formatu A2, informujące o zasadach ruchu na makiecie modułowej.
PRZEBIEG IMPREZY Rozstawianie makiety zajęło nam cały czwartek, a ostatnie prace trwały do pierwszej w nocy. Dzięki temu w piątek mogliśmy juz bezproblemowo jeździć po makiecie. Na początku po linii dwutorowej, a popołudniu także po linii jednotorowej. Po krótkiej odprawie jeździliśmy po makiecie w godzinach 10.00-14.00 i 15.30-19.00. W sobotę zostaliśmy nawet dłużej, żeby dokończyć rozkład jazdy, zresztą nikomu nie chciało się odchodzić od makiety.
Przez cały czas imprezy widzowie mogli dowiedzieć się wiele o naszym hobby. Co pewien czas można było usłyszeć informacje o układzie makiety, zasadach naszej zabawy, kursujących na makiecie składach pociągów. Z kolei Michał Popow (Bstok) podjął się - z powodzeniem - trudnego zadania i opowiadał o obrządzaniu parowozów i zasadach funkcjonowania parowozowni na terenie Parowozowni Ostrów Wielkopolski.
Przygotowanie imprezy trwało kilka miesięcy. Do samego uruchomienia imprezy konieczna była praca i współpraca grona osób. W tym miejscu należą się im podziękowania, a więc dziękuję wszystkim Uczestnikom za fantastyczną zabawę, miłą rodzinną atmosferę, wzajemną pomoc oraz szczególnie:
Monice Mikule - za przygotowanie cateringu i pomoc w organizacji imprezy;
Jakubowi Wojtyle i Konradowi Wójtowiczowi z NZP - za opiekę nad DCC, przygotowanie zegarów, podłączenie elektryki;
Ewie, Poldkowi i Markowi z NZP za nadzór i przygotowanie stacji Kartuzy;
Arturowi Gillerowi z MSMK za nadzór i przygotowanie stacji Radzymin;
Januszowi Jaskulskiemu z TMM - za użyczenie boosterów;
Kolegom z ZKMK za przywiezienie stacji, posterunku odgałęźnego i modułów szlakowych;
Kolegom z MSMK za obsługę stacji Radzymin;
Koledze Łukaszowi ze Stacji Grudziądz za pomoc;
Koledze Sławkowi Formeli za pomoc przy demontażu stacji Radzymin;
Michałowi Popowowi z MSMK za nadzór nad Parowozownią Ostrów Wielkopolski i barwne opowieści o życiu i funkcjonowaniu parowozowni które miały stale wielu słuchaczy;
Ekipie Nostalgia Za Parą - za udział w imprezie, oraz sprawne działanie przy składaniu i rozkładaniu makiety i udział w wielu pracach przygotowawczych do imprezy;
Kolegom z Mazowieckiego Stowarzyszenia Modelarzy Kolejowych, Stacji Grudziądz, Zachodniopomorskiego Klubu Miłośników Kolei, pozostałym "niezrzeszonym" modelarzom i członkom innych klubów - za przyjazd i udział w naszej imprezie;
Wszystkim, którzy pomagali i wszystkim, którzy brali udział w imprezie, a którym nie podziękowałem.