Wiosenna Wystawa Makiet Nostalgia Za Parą w Galerii Metropolia 11-12 marca 2023. Po wystawie Szkoła Maszynistów.
Klub Miłośników Kolei i Modelarzy Kolejowych Nostalgia Za Parą (nostalgiazapara.pl) serdecznie zaprasza do odwiedzenia naszej wystawy w Galerii Metropolia w Gdańsku w weekend 11-12 marca 2023. Po zakończeniu wystawy w kolejnych dniach wszyscy chętni mogą wziąć udział w Szkole Maszynistów i poprowadzić pociąg po naszej makiecie. Więcej po kilknięciu "czytaj dalej".
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w Wiosennej Wystawie Makiet Kolejowych Nostalgia Za Parą w Gdańsku, w Galerii Metropolia. Wstęp jest bezpłatny.
TERMINARZ IMPREZY - GODZINY DLA WIDZÓW OGLĄDAJĄCYCH MAKIETĘ |
11 marca (sobota) | godz. 12.00-16.00
|
12 marca (niedziela) | godz. 11.00-15.00 |
Kolejne planowane terminy Wystawy Makiet NZP:
- kwiecień 2023, mniejsza makieta w skali TT,
- maj 2023, duża makieta w skali H0
PODSTAWOWE INFORMACJE O IMPREZIE
Miejsce imprezy: Galeria Metropolia Gdańsk (II piętro), przy stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz
Wydarzenie na fb: wkrotce
Plakat imprezy: plakat w dużej rozdzielczości tutaj
WIDZOWIE I OBSŁUGA MAKIETY
Większość osób odwiedza nas w charakterze widzów oglądających makietę, ale do jazdy na makiecie w terminach po zakończeniu wystawy, zapraszamy również miłośników miniaturowej kolei w charakterze maszynistówi manipulatorami fred. Informacje i zgłoszenia pod numerem 501 647 139. W naszej Szkole Maszynistów poznacie podstawy zasad ruchu, przejdziecie szkolenie i pojedziecie po makiecie naszym pociągiem.
.Układ makiety w dużej rozdzielczości - kliknij na układ lub tutaj
Wiosenna Makiet Kolejowych - szczegółowe informacje
Wystawa będzie dla odwiedzających bezpłatna i czynna:
- 11 marca (sobota): jazdy pociągów w godzinach: 12.00-16.00
- 12 marca (niedziela): jazdy pociągów w godzinach: 11.00-15.00
Po wystawie nie składamy makiety a zapraszamy widzów do jazdy po naszej makiecie. Uruchamiamy Szkołę Maszynistów - patrz informacje wyżej.
Prosimy zwiedzających o:
- przestrzeganie zasad dystansu społecznego i stosowanie się do aktualnie obowiązujących zasad i przepisów dotyczących epidemii;
- niedotykanie makiet i taboru;
- niewchodzenie na barierki;
- fotografowanie i filmowanie z boku (bez unoszenia aparatów i kamer nad makietą);
- dopilnowanie najmłodszych.
POPROWADŹ POCIĄG PO NASZEJ MAKIECIE - SZKOŁA MASZYNISTÓW
Po zakończeniu wystawy nie składamy makiety i zapraszamy do SZKOŁY MASZYNISTÓW
Wszystkich, którzy chcieliby nauczyć się jeździć pociągiem po kolejowej makiecie zapraszamy po naszej wystawie. Uwaga! Makieta nie jest czynna codziennie, obowiązuje wcześniejsze zgłoszenie potwierdzone ze strony klubu Nostalgia Za Parą.
Osoby niepełnoletnie przychodzą pod nadzorem dorosłego opiekuna. Kandydat na maszynistę otrzyma do jazd pociąg wraz z manipulatorem jazdy oraz przeszkolenie. Obowiązuje regulamin jazd po makiecie oraz opłata za udostępnienie taboru i manipulatora, 50 zł za godzinę jazdy po makiecie. Jazdy odbywają się przy stałym bezpośrednim udziale dorosłego rodzica lub wyznaczonego przez niego dorosłego opiekuna, który cały czas nadzoruje prowadzenie pociągu po makiecie przez osobę niepełnoletnią.
Obowiązują wcześniejsze zgłoszenia na meil wandrus@wandrus.com.pl, tel. 501 647 139.
Można dokonywać również zgłoszeń bezpośrednio w czasie wystawy makiety. Jazdy po makiecie odbędą się w dniach i godzinach uzgodnionych z kandydatami na maszynistów.
W zgłoszeniu meilowym (wandrus@wandrus.com.pl) do Szkoły Maszynistów należy podać: imię, nazwisko, telefon, adres email, proponowany dzień i godzinę jazdy.
Meilem zwrotnym potwierdzimy proponowany termin lub wspólnie uzgodnimy inny dostępny.
W razie braku meila z naszej strony w ciągu kilku godzin, prosimy o telefon 501 647 139 (w godz. 10.00-20.00).
NASZA MAKIETA
Makieta H0 (1:87)
Makieta w skali 1:87 (H0) składa się z około dwunastu posterunków ruchu: stacji, przystanków osobowych, posterunków odstępowych, posterunków odgałęźnych, ładowni i bocznic, parowozowni, dwóch bocznic oraz szlaku pomiędzy nimi. Makieta zbudowana będzie z modułów, które modelarze budują osobno, a zestawiają w długi kolejowy szlak właśnie na takich imprezach.
W odróżnieniu od niewielkich makiet domowych, rozkładanych na dywanie, lub zbudowanych w kształcie koła, makieta w Metropolii odzwierciedla (w skali 1:87) fragment prawdziwej drogi kolejowej - stacje, oddzielone od siebie długimi odcinkami szlaku kolejowego. Dzięki temu na makiecie możemy pokazać ruch pociągów taki, jak na prawdziwej kolei. To oznacza, że stacje i szlak kolejowy są wyposażone w semafory świetlne lub kształtowe, a dłuższe odcinki szlaku mają wyznaczone odstępy z posterunkami odstępowymi. Ruch pociągów odbywa się na podstawie rozkładu jazdy a dyżurni ruchu wyprawiają pociągi na szlak zgodnie z przepisami obowiązującymi jak na prawdziwej kolei. Promujemy również prawidłowe oznakowanie pociągów przez ich właścicieli-maszynistów w sygnały końca składu. W pociągach towarowych i "powojennych" pociągach osobowych są to czerwono-białe tablice, natomiast w przypadku nowszych składów osobowych ostatni wagon oświetlony jest dwoma czerwonymi światłami. Prawie wszystkie składy kursujące na naszej makiecie są już prawidłowo oznakowane.
Co nowego na naszej makiecie?
W układ makiety wstawiliśmy przygotowane przez Grzegorza Serafina dwa nowe moduły z wiaduktami, oraz dwa moduły z bazą samochodową, fragmentem drogi i przystankiem PKS, oraz łuk dwutorowy Łukasza Kulpy. Trwają prace przy wydłużaniu stacji Padowo, która uzyskała szereg nowych sygnalizatorów oraz drugi peron. Na krańcu naszej makiety pojawiła się nowa, siedmiotorowa stacja techniczna. Osobną, aczkolwiek niezwykle istotną dla ruchu pociągów nowością, jest pierwsza działająca w Polsce i na polskich makietach modułowych, działająca Samoczynna Blokada Liniowa (SBL), opracowana i przygotowana przez Konrada Wójtowicza i Artura Gorząda. Więcej o SBL dalej.
Jeden z nowych modułów wykonany przez Grzegorza Serafina
Moduły z bazą samochodową wykonane przez Grzegorza Serafina
Samoczynna Blokada Liniowa (SBL)
Pomiędzy stacją techniczną Gdańsk Południowy a stacją Padowo jest bardzo długi odcinek dwutorowego szlaku kolejowego. Aby w jednym kierunku (na tym samym torze) pomiędzy dwoma stacjami (posterunkami ruchu) mógł się poruszać (zgodnie z przepisami i bezpiecznie) więcej niż jeden pociąg - bez ryzyka najechania na siebie - konieczne jest podzielenie szlaku na odcinki osłonięte semaforami. Takie odcinki nazywa się na kolei odstępami, a posterunki obsługujące semafory które umożliwiają lub nie wjazd na odcinek - posterunkami odstępowymi. Pociąg może wjechać na dany odcinek (odstęp) dopiero wtedy, kiedy opuści go poprzedzający go skład. O tym, czy dany odcinek jest wolny czy też zajęty i czy pociąg może na niego wjechać, informuje maszynistę odpowiednie światło na semaforze podawane bezpośrednio przez dyżurnego ruchu (co wymaga stałego porozumiewania pomiędzy dyżurnymi ruchu sąsiednich posterunków) bądź automatycznie, przez system który wykrywa, czy dany odcinek jest zajęty przez pociąg i nastawia na semaforach odpowiednie sygnały. Wtedy nazywamy to Samoczynną Blokadą Liniową. Dwa lata trwała praca Konrada Wójtowicza i Artura Gorządza, zanim po wielu testach, poprawkach i modyfikacjach opracowali pierwszy w Polsce działający na makiecie kolejowej w skali 1:87 (H0) system SBL. System został tak przygotowany, że SBL może działać jako blokada dwustawna, trzystawna lub czterostawna dwukierunkowa. Dwukierunkowa, to znaczy, że może także obsługiwać ruch pociągów po torach niewłaściwych dzięki dodatkowym semaforom. Z tego powodu każdy odstęp posiada aż cztery semafory. Na system składa się pięć odcinków odstępowych. Jeden z odstępów, przed tunelem, wyposażony jest w semafory SBL występujące na PKP wyjątkowo rzadko. Wyświetlają one bowiem sygnał S1a - dwa czerwone światła na jednym semaforze - jedno światło czerwone stałe i jedno światło czerwone migające. Sygnał ten oznacza bezwzględny zakaz wjazdu do tunelu i w Polsce na prawdziwych liniach kolejowych semafory takie ustawione są między innymi przed Tunelem Średnicowym w Warszawie.
Semafory Samoczynnej Blokady Liniowej Konrada Wójtowicza i Artura Gorządza
Ruch pociągów na makiecie
Pociągi na makiecie - towarowe, osobowe, pospieszne, ekspresowe i specjalne - kursują według specjalnego rozkładu jazdy (czas przyspieszony jest trzy lub czterokrotnie w stosunku do rzeczywistego). Maszyniści prowadzą pociągi, przestrzegając obowiązujących sygnałów i poleceń dyżurnych ruchu. Maszynista idzie wzdłuż makiety, równolegle do jadącego pociągu i steruje lokomotywą za pomocą specjalnego manipulatora. Zawiadowcy stacji (dyżurni ruchu), mając do dyspozycji rozkład jazdy, obsługują rozjazdy (potocznie: zwrotnice) i semafory (potocznie: światła) na swoich stacjach, kierując tym samym pociągi na właściwe tory stacyjne i komunikując się z sąsiednimi posterunkami telefonicznie lub przez vhf. Dzięki temu zachowany jest wysoki stopień realizmu całej zabawy.
Najbardziej skomplikowany jest ruch pociągów towarowych zbiorowych, które na stacjach prowadzą manewry, zostawiając lub zabierając różne wagony z bocznic. Na makiecie będzie można zobaczyć pociągi przede wszystkim polskich przewoźników. Towarowe, osobowe, pospieszne, ekspresowe i specjalne. Pojadą pociągi towarowe PKP Cargo oraz naszego największego przewoźnika pasażerskiego PKP Intercity, z różnych okresów działalności spółki. Pojawią się m.in. wagony w malowaniu z połowy lat dziewięćdziesiątych, tzw. "papuga" lub "tęczówka", wagony kursujące obecnie w składach PKP Intercity - w pociągach pospiesznych i ekspresowych, wagony pociągów "Jan Kiepura", "Polonia", "Wawel", "Bystrzyca", "Berlin-Warszawa Express", "Chopin", oraz składy z wagonami sypialnymi i wiele innych. Pojadą również pociągi towarowe a także składy innych europejskich zarządów kolejowych - m.in. włoskie, niemieckie, francuskie, rosyjskie, czeskie i węgierskie.
Każdy pociąg na makiecie prowadzi maszynista, przechodząc wzdłuż makiety za pociągiem z rozkładem jazdy i specjalnym manipulatorem sterującym lokomotywą. Niektórzy jeszcze muszą nosić dodatkowe wyposażenie... I tak bez problemu przez całą sesję rozkładu jazdy która trwa cztery godziny!
Fragment Parowozowni Ostrów Wielkopolski
Parowozownia Ostrów Wielkopolski
Wśród prezentowanych makiet wyróżniać się makieta Parowozowni Ostrów Wielkopolski, wyposażona w halę wachlarzową i obrotnicę, a także urządzenia do obrządzania parowozów, czyli przygotowywania ich do służby na kolejowych szlakach. A więc kanały rewizyjne, żurawie wodne, dźwigi i zasobniki do nawęglania parowozów i wiele innych urządzeń.
Zakupy przy makiecie
Wszyscy będą mogli rozpocząć zabawę w miniaturową kolej, zakupując (nie tylko podczas imprezy) modele i wyposażenie makiet w sklepie modelarskim Modelmania na terenie Galerii Metropolia (poziom -1) www.modelmania.com.pl. Na miejscu można także uzyskać fachowe porady techniczne dotyczące modeli i ich wyboru.
Zobacz także
- Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj
Cykliczne spotkania przy makiecie
Cykliczne spotkania przy makiecie są jednym z elementów realizacji wizji naszego klubu - praktycznego, popularyzowania modelarstwa kolejowego i zabawy w miniaturową kolej. Spotkania takie, choć nie zawsze odbywają się z udziałem publiczności, są jednak otwarte dla wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby wziąć w nich udział. Warunkiem jest wcześniejsze zgłoszenie i przestrzeganie obowiązujących na spotkaniu zasad i reguł.
- Informacje o terminach takich spotkań w dziale Spotkania przy makiecie - tutaj
Nostalgia Za Parą - baw się razem z nami
Nostalgia Za Parą to grupa miłośników kolei i modelarzy kolejowych. Członkowie klubu swoją pasję realizują w różny sposób. Są wśród nich modelarze kolejowi, kolekcjonerzy taboru, zbieracze pamiątek kolejowych, bibliofile, miłośnicy fotografowania i filmowania pociągów (tacy kolejowi "spotterzy"), wielbiciele kolei wąskotorowych lub normalnotorowych. Organizują imprezy modelarskie a w niektórych uczestniczą. Jeżdżą na kolejowe wyprawy i wycieczki. Zainteresowanych realizowaniem swojej pasji i wspólną zabawą zapraszamy do dołączenia do naszego grona. Więcej informacji o grupie Nostalgia Za Parą i naszych imprezach - na stronie nostalgiazapara.pl, tel. 501 647 139.
Od 2018 klub Nostalgia Za Parą współpracuje z Galerią Metropolia w Gdańsku Wrzeszczu. W ramach współpracy klub otrzymał pomieszczenie na modelarnię, gdzie odbywają się cykliczne spotkania klubowiczów i praca przy makietach. W Metropolii zlokalizowany jest sklep modelarski Modelmania, gdzie można zaopatrzyć się we wszystko co jest potrzebne do modelarstwa kolejowego.
Fragment makiety klubu Nostalgia Za Parą w Galerii Metropolia. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj
EU07 ze składem ciemnozielonooliwkowych wagonów mija semafor Samoczynnej Blokady Liniowej pomiędzy Makoszowem a Gdańskiem Południowym. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.
Michał - Starszy Palacz Parowozowni Ostrów - wprowadza w tajniki epoki pary i fachowo objaśnia specyfikę funcjonowania parowozowni i parowozów. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.
Podg. Raciborowice - widoczny zjazd pociągu z linii dwutorowej na jednotorową. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.
Jacek z pociągiem na szlaku. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.
Arek jako dyżurny ruchu pilnuje porządku na Makoszowie. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.
Piotr prowadzi pociąg osobowy z ET22 na czele. Galeria zdjęć z poprzedniej imprezy jest tutaj.