Makieta City to największa mobilna tego typu makieta modułowa w Europie. Pomysłodawcą i inicjatorem budowy jest Arkadiusz Lewandowski, modelarzom kolejowym bardziej znany jako Corvin z forum modelarskiego forum.modelarstwo.info. Warto tam zajrzeć, aby dowiedzieć się prawie wszystkiego o modelarstwie kolejowym a także o kolei z perspektywy miłośników i hobbystów.
Inspiracją dla krajobrazu makiety był krajobraz Dolnego Śląska, stąd możemy zobaczyć dużo tuneli, wiaduktów, mostów i zróżnicowaną rzeźbę terenu. Na makiecie wygląda to niezwykle atrakcyjnie.
Szlak kolejowy jedno lub dwutorowy łączy około 10 stacji, a także liczne bocznice i ładownie.
Usytuowanie makiety dużo niżej, niż na standardowej dla modelarzy modułowych wysokości, pozwala na swobodne oglądanie makiety najmłodszym. Liczne przyciski pozwalają na uruchamianie "scenek rodzajowych" - jak spawacz, kury dziobiące owies czy obracające się ramię dźwigu.
Na makiecie kursuje głównie tabor polskich przewoźników, ale zdarzają się również "egzotyczne" składy jak Trans Europe Express zestawiony z dwukierunkowego zespołu spalinowego.
Obok Makiety City usytuowana jest wystawa satyr kolejowych ks. Grygiera a także trochę atrakcyjnych modeli - laureatów różnego rodzaju konkursów modelarskich. Dla tych, którzy "złapią" modelarskiego bakcyle jest też sklep z modelami kolejowymi. Oprócz zestawów startowych są tam także całkiem profesjonalne modele.
Bardzo dużą atrakcją jest także makieta MSMK - Mazowieckiego Stowarzyszenia Modelarzy Kolejowych, złożona ze stacji Radzymin, przystanku osobowego Arturów i Bocznicy Błonie, połączonych szlakiem. Na prawie całej długości makiety nad torami rozpięta jest trakcja elektryczna. Makieta MSMK czynna jest tylko w weekendy i mogą na niej jeździć młodzi maszyniści, którzy chcą nauczyć się obsługi pociągi i odpowiedniego zachowania przy makiecie.
Z pewnością ekspozycję na Stadionie Narodowym warto odwiedzić! Życzę miłych wrażeń!
Piotr
- Galeria zdjęć na naszej stronie - tutaj
Fragment makiety - fot. Piotr
Fragment makiety - fot. Piotr
Część największej stacji - Smolno - zajmuje imponująca parowozownia - fot. Piotr
Arkadiusz Lewandowski (Corvin) pomysłodawca i koordynator całego przedsięwzięcia (z lewej) w towarzystwie Macieja Nawrockiego - odpowiedzialnego za elektrykę i elektronikę - fot. Piotr
Lokalne Centrum Sterowania - fot. Piotr
Stacja Piotrowo - fot. Piotr
Smolno - wagonownia (a może ZNTK?) - fot. Piotr
Smolno - wagonownia - fot. Piotr
...i klimatyczny zamek - fot. Piotr
Sławek Nehrebecki pilnuje, żeby na makiecie pociągi jeździły zgodnie z założeniami - fot. Piotr
Panorama Stacji Smolno (około 25 torów ułożonych równolegle) - fot. Piotr
Bocznica zakładowa - fot. Piotr
Fragment makiety - fot. Piotr
Fragment makiety - fot. Piotr
Głowica grupy towarowej stacji Smolno - fot. Piotr
Kozieboby Dolne. Na każdej stacji jest jakiś charakterystyczny element. Tutaj nastawnia bramowa, podobna do tej na stacji Gdańsk Wrzeszcz i rampa do załadunku zwierząt (po lewej stronie peronów) - fot. Piotr
Szczaniec Zdrój - fot. Piotr