Dotychczas wszystkie imprezy Nostalgii Za Parą organizowaliśmy z makietą w skali H0 (1:87). Tym razem, po raz pierwszy w Galerii Metropolia w Gdańsku zapraszamy do obejrzenia makiet w skali TT (1:120).
Główną częścią makiety będzie stacjonarno-modułowa, bardzo rozbudowana makieta "Wróblewice", do której będą dołaczone dodatkowe moduły.
Galeria zdjęć makiety jest tutaj
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w Zimowej Wystawie Makiet Kolejowych Nostalgia Za Parą w Gdańsku w skali TT, w Galerii Metropolia. Wstęp jest bezpłatny.
TERMINARZ IMPREZY - GODZINY DLA WIDZÓW OGLĄDAJĄCYCH MAKIETĘ |
11 lutego (sobota) | godz. 14.00-18.00
|
12 lutego (niedziela) | godz. 11.00-15.00 |
Kolejne planowane terminy Wystawy Makiet NZP: marzec 2023.
PODSTAWOWE INFORMACJE O IMPREZIE
Miejsce imprezy: Galeria Metropolia Gdańsk, przy stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz
Plakat imprezy:
plakat w dużej rozdzielczości tutaj
Zimowa Wystawa Makiet Kolejowych Nostalgia Za Parą w skali TT - szczegółowe informacje
Wystawa będzie dla odwiedzających bezpłatna i czynna:
- 11 lutego 2023 (sobota): jazdy pociągów w godzinach: 14.00-18.00
- 12 lutego 2023 (niedziela): jazdy pociągów w godzinach: 11.00-15.00
Prosimy zwiedzających o:
- przestrzeganie zasad dystansu społecznego i stosowanie się do aktualnie obowiązujących zasad i przepisów dotyczących epidemii;
- niedotykanie makiet i taboru;
- niewchodzenie na barierki;
- fotografowanie i filmowanie z boku (bez unoszenia aparatów i kamer nad makietą);
- dopilnowanie najmłodszych.
MAKIETA WRÓBLEWICE W SKALI TT
Właścicielem "Wróblewic" jest Paweł Wróblewski, który sam zbudował całą makietę a także wiele lokomotyw i taboru który jeździ po makiecie. Dlatego będzie można na niej zobaczyć takie "perełki" jak parowozy TKh20, Pm2, SN-61 i inne.
2700 godzin poświęcił twórca makiety na jej zbudowanie i modernizację do stanu obecnego. Powierzchnia makiety zajmuje ponad 9 m2. Tory „magistrali” mają długość 16,46 m, maksymalne pochylenie 2 promile i minimalne promienie łuków 37/40 cm. Objazd pętli przez linię lokalną ma długość 18,40 m i maksymalne pochylenia 4 promile i łuki 30 cm. Najdłuższy tor stacji liczy sobie 333 cm. Makieta składa się z 3 par modułów - płyt o podobnych wymiarach, składanych do transportu w „kanapki”.
Makieta obrazuje stację węzłową w klimacie polskich gór. Nazwa stacji jest fikcyjna (od nazwiska twórcy makiety), ale poszczególne urządzenia, układ torów i budynki wzorowane są na rzeczywistych. Układ ogólny stacji, budynek dworca i parowozowni jest zbliżone do stacji Bielsko–Biała Główna, obrotnica dla parowozów – została zbudowana wg popularnego na PKP rozmiaru 22,6 m, dźwig do podawania węgla jest wzorowany na oryginale funkcjonującym niegdyś w parowozowni Kępno, budynki drewniane są wzorowane na budynkach które autor zinwentaryzował w okolicach Muszyny itd.
Ciekawostki torowe – rozjazdy są w większości sterowane są za pomocą przełączników elektrycznych i drutów stalowych w elastycznych rurkach plastykowych – patent ten został zaczerpnięty od modelarzy lotniczych (sterowanie lotkami samolotów).
Dodatkowe moduły to na przykład moduł „Jaremcze Wodospad”
Moduł zbudowany na motywach oryginalnego mostu nad rzeką Prut, w pobliżu znanego uzdrowiska na linii Stanisławów – Worochta (obecnie Ukraina). Główne przęsło mostu szerokości 65 m. było przed największym spośród budowli kamiennych w Europie i trzecim co do wielkości na świecie. Budowniczowie mostu to Stanisław Kosiński (projekt linii kolejowej), Zygmunt Kulka (projekt i wykonanie mostu) oraz kamieniarze z Dolomitów (Południowy Tyrol). W ukazywanym kształcie most istniał w latach 1894–1916 i po odbudowie także w latach 1927–1941.
Ciekawostki w terenie
Krajobraz makiety "Wróblewice" był tworzony wg zasad malarstwa i tworzenia sztucznej perspektywy (linie w poprzek toru „wydłużają” go, unikanie jednolitych powierzchni itp), niektóre z modeli drzew były tworzone wg zasad estetyki bonsai i obrazów pierwszego w Polsce modelarza – naturalisty i malarza Jerzego Korczak - Ziołkowskiego.
Makieta TT Wróblewice - fot. Piotr Salecki
Makieta TT Wróblewice - fot. Piotr Salecki
Makieta TT Wróblewice - fot. Piotr Salecki
Makieta TT Wróblewice - fot. Piotr Salecki
Makieta TT Wróblewice - fot. Piotr Salecki