II Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku, zorganizowana przez klub "Nostalgia Za Parą" przeszła do historii. Pora na podsumowanie imprezy ze strony organizatora.
MATERIAŁY Z IMPREZY
- Podsumowanie imprezy - tutaj
- Zdjęcia i filmy z imprezy - tutaj
Na początku należy podkreślić, iż realizacja całej imprezy, z tak szerokim zapleczem i refundacją kosztów dla uczestników imprezy przywożących moduły, była możliwa dzięki wielu firmom, które zechciały wesprzeć promocję modelarstwa kolejowego i zabawy miniaturowymi pociągami na makiecie, realizowaną przez grupę Nostalgia Za Parą. Promocję modelarstwa rozumiemy jako m.in. jako organizację dużych imprez modelarskich otwartych dla wszystkich modelarzy i miłośników kolei, z bezpłatnym wstępem dla szerokiej publiczności. Imprez trwających jak najdłużej, z zachęcaniem widzów do wspólnej zabawy razem z nami, ze szkoleniem kandydatów na maszynistów, z konferansjerką wyjaśniającą publiczności szczegóły naszej zabawy i naszego hobby. Nie chcemy tylko prezentować publiczności pracy modelarzy, ale wciągać widzów do wspólnej zabawy, zapraszać do przyłączenia się do naszego grona.
Organizatorzy i Uczestnicy bardzo dziękują sponsorom i partnerom imprezy za wsparcie promocji modelarstwa kolejowego. Tutaj zwracam się do czytających - uczestników imprezy (a może po prostu wszystkich czytelników). Jeżeli uważacie, że takie działania sponsorów są wsparciem dla naszego hobby i jego promocji - napiszcie do nich krótkiego maila.
Dziękujemy za wsparcie:
- PKP Intercity, intercity.pl
- SKM Trójmiasto, skm.pl
- Pomorska Kolej Metropolitalna, pkm-sa.pl
- Radmor - producent urządzeń radiołączności, radmor.pl
- Robo - producent polskich modeli kolejowych, robo.eu.com
- MBR - producent zieleni i drzewek na makiety, mbrmodel.eu
- Drim - sklep modelarski z Łodzi, drim.pl
- Modelmania - sklep modelarski z Gdańska, modelmania.com.pl
- Świat Modeli - sklep modelarski z Rybnika, swiatmodeli.com
- portal Trójmiasto.pl - patron medialny, trojmiasto.pl
- Wandrus - Biuro Turystyki Aktywnej, wandrus.com.pl
- Galeria Przymorze, galeriaprzymorze.pl
Jako organizator dziękuję wszystkim Uczestnikom za fantastyczną zabawę, miłą rodzinną atmosferę, wzajemną pomoc. Szczególnie dziękuję tym, którzy byli z nami od początku do końca imprezy - pomagając również przy montażu i demontażu makiety.
Po raz drugi, w organizowanej przez mnie imprezie wzięło udział wielu nowych, początkujących miłośników kolei - młodych i starszych. Po imprezie marcowej, wakacyjnej i listopadowej wyłoniło się grono osób, z których powstaje grupa miłośników kolei i modelarzy kolejowych - Nostalgia Za Parą. Od uczestników kolejnych dużych imprez będziemy wymagać już doświadczenia, które będą mogli zdobywać podczas wystawy wakacyjnej lub zimowej.
Wystawę odwiedziły prawdziwe tłumy. Według statystyk Galerii Przymorze w weekend imprezy przyszło do Galerii około 22 tysiące osób - ponaddwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie tydzień wcześniej. Odwiedzający oglądali, wypytywali, fotografowali, filmowali. Wśród najmłodszych od 3 do 7 lat wielkim powodzeniem cieszyła się zabawa na kolejce "Tomek i Przyjaciele". Mimo limitu czasu zabawy do 20 a potem 15 minut na dziecko, kolejka oczekujących nie malała, a wyjście z makiety nierzadko kończyło się płaczem i... oczekiwaniem na ponowną możliwość zabawy.
MAKIETY
Na parterze centrum handlowego można było zobaczyć makietę w skali H0 oraz stoiska firm modelarskich - Modelmania i Robo. Na I piętrze - domową makietę Pawła Wróblewskiego w skali TT, wraz z dołączonymi modułami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (szlak i przystanek Brętowo). Na I piętrze była również makieta kolejki „Tomek i Przyjaciele” gdzie swoich sił w roli maszynistów mogli spróbować najmłodsi.
MAKIETA TT - Wróblewice Pawła Wróblewskiego
Czas budowy i powiększania do stanu obecnego – około 2700 godzin, powierzchnia – 9 m2. Tory „magistrali” mają długość 16,46m, maksymalne pochylenie 2% i minimalne promienie łuków 37/40 cm. Objazd pętli przez linię lokalną ma długość 18,40m i maksymalne pochylenia 4% i łuki 30 cm. Najdłuższy tor stacji liczy sobie 333cm. Makieta składa się z 3 par modułów - płyt o podobnych wymiarach, składanych do transportu w „kanapki”.
Makieta obrazuje stację węzłową w klimacie polskich gór. Nazwa stacji jest fikcyjna (od nazwiska autora), ale poszczególne urządzenia, układ torów i budynki wzorowane na rzeczywistych, np.: układ ogólny stacji, budynek dworca i parowozowni – zbliżone do stacji Bielsko – Biała Gł., obrotnica parowozów – popularny na PKP rozmiar 22,6m, dźwig do podawania węgla wg oryginału w parowozowni Kępno, budynki drewniane wg wzorów z okolic Muszyny itd.
Ciekawostki torowe – rozjazdy są w większości sterowane za pomocą przełączników elektrycznych i drutów stalowych w elastycznych rurkach plastykowych – patent zaczerpnięty od modelarzy lotniczych (sterowanie lotkami samolotów).
Moduł „Jaremcze Wodospad” - na motywach oryginalnego mostu nad rzeką Prut, w pobliżu znanego uzdrowiska na linii Stanisławów – Worochta (obecnie Ukraina). Główne przęsło mostu szerokości 65m było największym spośród budowli kamiennych w Europie i trzecie na świecie. Budowniczowie mostu to Stanisław Kosiński (projekt linii kolejowej), Zygmunt Kulka (projekt i wykonanie mostu) oraz kamieniarze z Dolomitów (Południowy Tyrol). W ukazywanym kształcie most istniał w latach 1894 – 1916 i po odbudowie także w latach 1927 – 1941.
Ciekawostki w terenie – krajobraz był tworzony wg zasad malarstwa i tworzenia sztucznej perspektywy (linie w poprzek toru „wydłużają” go, unikanie jednolitych powierzchni itp), niektóre z modeli drzew były tworzone wg zasad estetyki bonsai i obrazów pierwszego w Polsce modelarza – naturalisty i malarza Jerzego Korczak - Ziołkowskiego.
MAKIETA H0
Długość makiety H0 wyniosła ponad 250 metrów, z czego około 120 metrów stanowił szlak dwutorowy, połączony stacjami Tychy, Padowo, Szadek (z bocznicą Silikaty), Jarków i po drodze dwoma przystankami osobowymi - Budziszewem i Bartoszówkiem. Tak, wiem że Jarków jest jednotorowy, szlak dwutorowy kończył się metr przed wjazdem na tę stację. Od Jarkowa szlak rozgałęział się na dwie linie jednotorowe - jedna prowadziła do szuflady Maciejowice, druga stanowiła długi, około 140 metrowy szlak jednotorowy, na którym znajdowały się stacje Rutkowice, bocznica Browar Książęcy, przystanek osobowy Piaski, stacja Radzymin, ładownia i przystanek osobowy Wandowo, stacja Bartoszów, parowozownia Ostrów i szuflada Solecko. Układ makiety został zbudowany na planie litery U, przy czym obie główne szuflady znajdowały się w odległości kilku metrów od siebie.
RUCH POCIĄGÓW
Ruch prowadzony był bez rozkładu jazdy, co stało się, w pewnym sensie, zaletą tej imprezy, gdyż możliwy był częsty i płynny ruch pociągów na linii dwutorowej. W momencie, gdy linia jednotorowa „korkowała się”, dyżurni ruchu z Szadka i Jarkowa zarządzali oblot składów na swoich stacjach lub na szufladzie Maciejowice - położonej w centralnej części makiety. Składy pociągów - przeważnie kolei polskich, ale także francuskich, szwajcarskich i niemieckich prowadziło około 25 maszynistów a w całej imprezie wzięło udział ponad 60 uczestników. Średni czas przejazdu przez całą makietę dla pociągu osobowego wynosił od 20 do 30 minut rzeczywistych, a dla pociągu towarowego - od 30 do 45 minut.
CO NOWEGO?
Podczas imprezy testowaliśmy zegary modelarskie umieszczone na dużych, wysokich stelażach formatu A2. Docelowo, na kolejnej imprezie będzie na nich umieszczany stacyjny rozkład jazdy. To rozwiązanie podpatrzyłem podczas ekspozycji grupy Hazero na Hobby 2012. Przez cały czas imprezy prowadziłem również konferansjerkę, opowiadając widzom o układzie makiety, stacjach, zasadach naszej zabawy, kursujących na makiecie składach pociągów, przeprowadzanych na bocznicach manewrach, oraz o obrządzaniu parowozów na terenie parowozowni. Pewną nowością było wprowadzenie komunikacji dyżurnych ruchu przez radiotelefony ukf. Z rozmów pod koniec imprezy wynika, że zdało to egzamin (na wszelki wypadek tradycyjne telefony mieliśmy również pod ręką).
PRZYGOTOWANIA DO IMPREZY I PODZIĘKOWANIA
Przygotowanie imprezy trwało kilka miesięcy. Obecnie prowadzę działania zmierzające do tego, aby grono organizatorów kolejnych imprez w Gdańsku znacznie poszerzyć. Ale tak to już jest, że do zabawy - a nawet i do pomocy jest wielu chętnych, ale do przyjęcia na siebie określonych obowiązków i wynikającej z tego odpowiedzialności, związanej z organizacją całej imprezy wielu chętnych nie ma. Choć byłem głównym (i wciąż jedynym) organizatorem tej imprezy, wraz ze wspierającą mnie Moniką, do samego uruchomienia imprezy konieczna była praca i współpraca grona osób.
W tym miejscu należą się im podziękowania, a więc dziękuję obecnym:
- Mojej kochanej żonie Monice i naszej przyjaciółce (również) Monice dziękuję za nadzór nad sprawami zakwaterowania uczestników, gastronomią i rozliczeniem uczestników;
- Pozostałym paniom przygotowującym catering za ciężką pracę;
- Paulinie Zimnej za organizację zabawy z dziećmi przy kolejce „Tomek i Przyjaciele”;
- Bartkowi Sapko, Januszowi Jaskulskiemu i Bartkowi Kaczmarczykowi za ogrom pracy włożonej w piątek, aby wszystkie moduły razem połączyć;
- Specjalne podziękowania dla Bartka Sapko „Sapera” za rozbrajanie bomb i improwizowanych ładunków wybuchowych ukrytych podstępnie pod niektórymi modułami;
- Specjalne podziękowania dla Janusza Jaskulskiego za przygotowanie tablic pod zegary i rozkłady jazdy, które przetestowaliśmy podczas imprezy i które będziemy używać już wkrótce;
- Krzyśkowi Kaperze - za opiekę nad DCC w zastępstwie Cyrrusa który z ważnych powodów rodzinnych nie mógł dojechać;
- Tomkowi Olszyńskiemu - za dowodzenie rozstawianiem makiet i wszelką pomoc;
- Całej ekipie z Gdańska i Trójmiasta związanej z Nostalgia Za Parą - za pomoc przy składaniu a następnie rozkładaniu makiety i wielu pracach przygotowawczych;
- Robertowi Nowiczowi - za dostarczenie rzutnika i ekranu, co umożliwiło podglądanie na dużym ekranie pracy na poszczególnych stacjach i w Parowozowni Ostrów;
- Remigiuszowi Majewskiemu - za „show” na Padowie w roli dyżurnego ruchu w mundurze, z trąbką sygnałową i chorągiewką, oraz za pracę w roli spikera na tej samej stacji i zapowiadanie pociągów;
- Leszkowi Roszkowskiemu i Mateuszowi Kluczewskiemu - za użyczenie modułów szlakowych;
- Maćkowi Krysztowiakowi - za programowanie lokomotyw;
- Piotrowi Wolnemu, Dariuszowi Gajusiowi i Robertowi Puchalskiemu - za dokumentację fotograficzną i video imprezy;
- Patrykowi Puchalskiemu - za wszelką pomoc;
- Kolegom z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych dziękuję szczególnie, za że znacznie przyczynili się do zaistnienia imprezy poprzez użyczenie klubowego sprzętu i modułów. To był wspaniały gest i bardzo to doceniam;
- Kolegom z Toruńskiej Makiety Modułowej którzy przyjechali na imprezę - za wzięcie w niej udziału i za wsparcie;
- Kolegom z Łódzkiego Klubu Modelarzy Kolejowych i Mazowieckiego Stowarzyszenia Modelarzy Kolejowych - za przyjazd na naszą imprezę po raz pierwszy i - jak wynika z rozmów - nie ostatni;
- Dziękuję również wszystkim, którzy pomagali i wszystkim, którzy brali udział w imprezie, a którym nie podziękowałem.
Dziękuję również nieobcnym, którzy również mieli swój wkład w powstanie tej imprezy: - Ani Górce „Alanie” - za opracowanie elektroniki i przygotowanie płytek do zegarów modelarskich, które z powodzeniem testowaliśmy podczas imprezy;
- Pawłowi Kowalskiemu, Szymkowi Pado, Marcinowi Wojdzie oraz Andrzejowi Poradowskiemu - za użyczenie fredów;
- Waldemarowi Batorowi - za moduły;
- Tomkowi Kołodziejskiemu - za posterunek;
- Maćkowi Czapkiewiczowi - za długie godziny spędzone nad projektowaniem układu makiety a także za cenne uwagi co i jak zmienić, kiedy musieliśmy wprowadzić zmiany;
- Kubiemu i Łukaszowi „Juniorowi” - za udostępnienie na imprezę modułów szlakowych;
ORGANIZATORZY
Nostalgia Za Parą, Galeria Przymorze, Wandrus
W IMPREZIE UDZIAŁ WZIĘLI
- Nostalgia Za Parą z Gdańska,
- Łódzki Klub Modelarzy Kolejowych,
- Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych,
- Toruńska Makieta Modułowa,
- Klub Miłośników Kolei Ostrów Wielkopolski,
- Mazowieckie Stowarzyszenie Modelarzy Kolejowych,
- oraz modelarze z Trójmiasta, Warszawy, Ostrołęki, Tychów i wielu innych miast.
KOLEJNE PLANOWANE WYSTAWY NOSTALGIA ZA PARĄ W ROKU 2014:
- III Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku 3-6 kwietnia 2014 w Galerii Przymorze - tutaj
- Zimowa Wystawa Makiety w okresie ferii - luty/marzec 2014 w Gdańsku w galerii ETC - tutaj
- Wakacyjna Wystawa Makiet w lipcu i w sierpniu 2014 wszystkie weekendy w Gdańsku
- IV Wystawa Makiet i Modeli Kolejowych w Gdańsku 6-9 listopada 2014 w Galerii Przymorze
Szykujemy także kilka niespodzianek dla modelarzy.
Już teraz zapraszam wszystkich do udziału w tych imprezach, która będą zorganizowane na podobnych zasadach. Uczestnicy przywożący moduły otrzymają zwrot kosztów paliwa do samochodu, bezpłatny nocleg i bezpłatne wyżywienie. Pozostałych uczestników, nieprzywożących modułów, obowiązuje partycypacja w kosztach imprezy. Zgłosić się może każdy, także w charakterze maszynisty lub dyżurnego ruchu, a początkujący - jako pomocnicy. Informacje ogłoszę oczywiście na forach modelarskich oraz na stronie nostalgiazapara.pl
Zapraszam!
Z pozdrowieniami - drużyna Nostalgia Za Parą
PARTNERZY I SPONSORZY